12:59 / 11.04.2022.

Autor: ADJ/D.M.

Južna željeznica, priča za pamćenje

Ferrovia meridionale

Ferrovia meridionale

Foto: ADJ / RAI Trst

Europska Južna pruga od Beča za Trst bila je povijesni graditeljski podvig austrougarskoga doba. I danas je to živi spomenik, vrijedan divljenja.

U devetnaestome stoljeću Trst postaje glavna luka Austrougarskog carstva. Stoga se vrlo brzo javlja potreba za povezivanjem "carske luke" i glavnoga grada Beča. Tako je počela izgradnja Južne željeznice (La ferrovia meridionale). Projekt je povjeren austrijskom plemiću venecijanskoga podrijetla Carlu von Ghegi, istaknutom arhitektu i prometnom inženjeru, poznatome ponajprije po izgradnji njezina najtežeg dijela od Gloggnitza do Mürzzuschlaga, nazvanog Semmering željeznica. Nije bilo nimalo lako premostiti sve zemljopisne prepreke i rijetki su vjerovali da će se pruga prema jugu ikada sagraditi. A sagrađena je u rekordnome vremenu. 

Ferrovia meridionale

Ferrovia meridionale

Foto: ADJ / RAI Trst

Prvi radovi na izgradnji te, za to doba iznimno duge, željezničke pruge zabilježeni su 1839. godine, a linija je proradila 5. svibnja 1842. Zbog svojih karakteristika, poput velike strmine i gotovo neprekidnih zavoja, povijesno se smatra prvom planinskom željeznicom normalnog kolosijeka. Bit Ghegina smjelog projekta bila je upravo u tome da je odlučio prijeći Alpe vijugavom rutom kroz Graz, Maribor, Ljubljanu i Postojnu, uglavnom na otvorenom i s minimalnim brojem tunela. 28. srpnja 1857. otvorena je zadnja dionica do tada prilično male terminalne postaje, koja će 1878. izrasti u velebni tršćanski Glavni kolodvor, kakav poznajemo danas.

Ferrovia meridionale

Ferrovia meridionale

Foto: ADJ / RAI Trst

Danas ta prva europska planinska pruga i jedna od prvih takvih u svijetu, građena petnaest godina, prolazi kroz teritorije Austrije, Slovenije i Italije i ima tri nacionalne željezničke kompanije odgovorne za njezin rad, sa punim ovlastima svaka unutar svojih granica: Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) za austrijski dio, Slovenske željeznice (SŽ) za slovenski i Rete Ferroviaria Italiana (RFI) za talijanski. Kako bi zapečatila svoju slavu, 1998. godine njezina najslavnija dionica, Željeznica Semmering, prva je u području željezničke infrastrukture upisana na UNESCO-ov popis svjetske baštine.

Ferrovia meridionale

Ferrovia meridionale

Foto: ADJ / RAI Trst

Izvanredno zanimljive priče oko ove pruge, koje vrijedi čuti i 180 godina otkako se začuo zvižduk prve lokomotive na njoj, danas nam prenose tršćanska povjesničarka dr. Rossella Fabiani, spisateljica koja je posebno istraživala putovanja članova Habsburške carske obitelji željeznicom, i Georg Zwickl, osnivač i voditelj Muzeja Ghega u Breitensteinu, koji ove godine slavi svoju desetu godišnjicu, a članovi "Kluba prijatelja Ghege" svake godine prirede i poseban željeznički kalendar s fotografijama pruge u raznim godišnjim dobima. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!