Željeznica Wendelstein
Foto: - / -
Prva je njemačka brdska željeznica u Bavarskim Alpama starija od "zupčane" željeznice na Zugspitze. Počeli su je graditi 1910. godine, a dovršili u roku od dvije godine. Brdska je željeznica zadivila stanovnike Brannenburga 12. svibnja 1912., a pruga je puštena u promet 25. svibnja. Već je u prveoj godini ta željeznica prevezla 36.000 putnika. Željeznica Wendelstein vozi na 1.838 metara visoku liticu između Bayrischzella i Brannenburga. Zračnom linijom do Innsbrucka: 67 km, a do Münchena 60 km. Na brdu je crkva, zvjezdarnica, meteorološka stanica, odašiljač Bavarskoga radija... I neusporediv krajolik.
Autorica: Sabine Schmalhofer
Kamera: Erich Hammerl
Željeznica Wendelstein
Foto: - / -
Rijetko s nekoga vrha puca takav pogled kao s Wendelsteina. Ovdje je, u Bavarskim Alpama, sagrađena prva njemačka brdska željeznica: željeznica Wendelstein.
Hans Vogt, bivši predradnik iz susjednoga Brannenburga, gotovo je 50 godina radio na željeznici. Odnedavno je umirovljenik, ali se uvijek voli voziti. Njemu je željeznica drugi dom. "To je“, kaže, „vrhunski doživljaj - bez odgovornosti se popeti na brdo, pa se onda spustiti na skijama. To je predivno. Inače, prugu je sagradio tajni savjetnik Otto von Steinbeis. On se preselio iz Württemberga u Brannenburg. Bilo je to 1863. godine. Ovdje je kupio dvorac, pokrenuo industriju, a 1908. je godine, kad mu je bilo sedamdeset 70 godina objavio je da će sagraditi željeznicu Wendelstein".
Željeznica Wendelstein
Foto: - / -
Kad je lijep zimski dan željeznica prebaci oko 500 skijaša, a ljeti dvaput više izletnika – oko tisuću. Važan je to turistički čimbenik za Bavarske Alpe, već punih 100 godina.
Oko osam stotina 800 ljudi klesalo je prugu u stijeni. Uglavnom je to bila radna snaga iz Bosne. Jedan su dan u tjednu besplatno dobivali pivo, za okrepu.
I tada su se pobunili ljubitelji prirode. Žestoko su napali „oskvrnuće krajolika“.
Na dionici od gotovo 10 km eksplozivom su kršili brdo. Probili su tunele i sagradili mostove.
Željeznicu su smatrali sigurnom od odrona i lavine. A onda ju je neočekivano potresla lavina.
Zatim su još bolje osigurali prugu! Godine 1912. prvi je put vozilo to "čudo tehnike".
Cijena se popela na 1,7 milijuna maraka, dakle, oko 22 milijuna eura.
Danas ne bi tako gradili jer je „zračna“ željeznica znatno jeftinija, a i zahvat u krajolik nije tako velik kao u slučaju ˝zupčanih˝ željeznica.
1962. svečano je obilježena 50. godišnjica. Tada su pozvali prvoga strojovođu Johanna Drexlera, koji se prisjetio prve vožnje 1912., prije 100 godina: "Došli su uglednici iz Rosenheima (ROZNhajma) i Münchena pa smo stigli na Kronberg, tada su se iskrcali i uživali u pogledu".
Sačuvane su i zupčaničke poluge koje su podupirale rad električnih kola. Još postoje stara kola iz doba Otta von Steinbeis-a, pobornika tehnike i napretka.
Željeznica Wendelstein
Foto: - / -
Hansu Vogtu, bivšem predradniku na željeznici, naviru sjećanja: "Prava tehnička senzacija 1912. godine, električna željeznica! Bila je to prva željeznica napravljena po načelu rekuperacije! Znači, na spustu u dolinu. Vlak kočenjem proizvede oko 70 posto energije za uspon."
Željeznica već sto godina spašava izletnike na Wendelstein od dugih uspona. Nakon 25 minuta, evo ih na panoramskoj terasi!
Ima zimskih dana kada mraz dočarava slikovite kulise.
Svejedno je stižu li izletnici pješice, na skijama ili željeznicom. Bitno je da ih tamo čeka jedan od najljepših vidikovaca Bavarskih Alpa.
Vezane teme:
Wendelsteinbahn
alpenbahnen.net
Bahn Bilder
Erlebniswelt ChiemgauVijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!