Rudi Dalvai, zagovarač poštene trgovine

Fair Trade ili poštena trgovina – ideja o mreži prodavaonica internacionalne robe izvan monopola velikih lanaca, u Europu je stigla preko Nizozemske prije stotinjak godina, a u Italiji zaživjela 1980. Tirolac Rudi Dalvai pokretač je i donedavni predsjednik te svjetske organizacije.

 

Brixen je postao 1980. prvi grad Italije koji ima svoj dućan za poštenu trgovinu. Nedaleko od njega je Merano, a malo dalje planinski gradić Vöran, kamo nas vodi put u potrazi za odgovorima na pitanja kako i zašto je do toga došlo, kako danas stvari stoje i što je u planu dalje. Jer ondje sada živi Rudi Dalvai, koji je sve do rujna ove godine bio predsjednik WFTO – svjetske krovne organizacije Fair-Tradea.

Taj 60-godišnjak vlastitim primjerom slijedi ideje o pravednom raspolaganju blagodetima našega planeta i zdravom životu. Sam uzgaja dosta hrane koju jede njegova obitelj, a ostalo uglavnom nabavlja naveliko iz zemalja trećeg svijeta, te plasira gdje god može, kako bi i drugi krenuli njegovim putem.

U intervjuu kolegama iz tirolskog studija RAI otkriva kako je prvi kontakt s fer trgovinskim i kooperativnim pokretom imao za vrijeme studija ekonomije u austrijskom Salzburgu, kad je otkrio potrošačku zadrugu koja je prodavala proizvode sa svih strana svijeta kakve nikad prije nije susretao. Od tog je trenutka samo mislio kako bi taj koncept uveo i u svoj rodni grad Bolzano. Zato je prvom prilikom pokrenuo trgovinu sajamskih prodajnih mjesta u Italiji, unutar udruge troje ljudi.

Godine 1986. udruga se transformirala u zadrugu. Još se više uvjerio koliko je važna takva zadruga u poboljšanju načina života malih i marginaliziranih proizvođača u bilo kojem dijelu svijeta kad je 1986. posjetio žensku zadrugu za proizvodnju jute u Bangladešu. Još je dalje otišao 1988. osnivanjem radničke zadruge za promicanje poštene trgovine i etične potrošnje u Italiji “Altromercato”.

Krenuli su sa samo 3 tisuće eura kapitala, a danas je to konzorcij 109 članica. Među njima su različite potrošačke zadruge i neprofitne organizacije. Imaju 260 prodavaonica nazvanih “Botteghe del Mondo”, koje trguju sa 170 partnerskih proizvođačkih organizacija iz 42 zemlje i izravno su povezane s Europskom udrugom fer trgovine (EFTA). Prodajni kanali uključuju oko 1500 supermarketa, jednu internetsku trgovinu, brojne trgovce na veliko i distributere organskih proizvoda te školske menze.

Njihova misija mogla bi se svesti na 3 glavne točke: ponuditi marginaliziranim proizvođačima mogućnost pristupa tržištima inovativnim, ekološki prihvatljivim, ekonomski održivim i učinkovitim rješenjima; širiti načela i proizvode poštene trgovine; poticati društvene promjene radi promicanja boljih pravila i prakse fer trgovine.