Condura croatica, 950 godina

Bogata povijest grada Nina veže se uglavnom za trgovinu solju i pomorstvo. Najpoznatije plovilo – “condura” spominje se prvi put 1069. u dozvoli za plovidbu kralja Petra Krešimira Velikog, koja je poznata kao povelja “Mare nostrum”.

 

Nin je poznat kao najstariji grad hrvatskih kraljeva, a najranija mu povijest daleko nadilazi regionalne granice. Rimu su pridonijeli vješti moreplovci, koji su stigli do dalekih obala, na brodovima koje su gradili sami. Jedno od najznačajnijih plovila iz srednjega vijeka upravo navršava 950 godina, a o njegovu postojanju nesporno svjedoči pisani dokument s kraljevskim potpisom, sačuvan u obližnjem samostanu Sv. Krševana.

Bila je to lagana, okretna i brza brodica, idealna za “gerilske” akcije na moru. Kod kuće su je zvali “Condura”, a drugdje na Mediteranu “Condura croatica”, jer su u takvima viđali jedino Hrvate. Najvjerojatnije upravo njih tim nazivom označava bizantski car Konstantin VII. Porfirogenet, dok spominje, prema sačuvanim spisima, starohrvatsku ratnu mornaricu.

Ostaci dvaju takvih brodova otkriveni su posve slučajno u ninskoj luci 1966. Osam godina nakon toga izvadili su ih iz mora i prenijeli u Arheološki muzej u Zadru, kako bi se ondje pristupilo njihovoj obnovi, restauraciji i konzervaciji. Taj posao danas kontinuirano obavljaju stručnjaci “Muzeja ninskih starina”, gdje posjetitelji mogu zorno pratiti razvoj condura i srodnih im brodova na vesla.

U sklopu projekta “Nin – najstariji hrvatski kraljevski grad”, 1998. godine su izrađene i dvije replike Condura. Jedna je od njih pokraj ninskog Donjeg kamenog mosta na samom ulazu u povijesnu jezgru, a druga uz Gradski most u Zadru. Ta je bila predstavljena i na Međunarodnom festivalu mora i mornara u Brestu u Francuskoj 2008., kao jedan u nizu reprezentativnih maritimnih sadržaja iz Hrvatske.