Povratak parobroda “Žuta Tisa”

Nekad je bio najveći parobrod za prijevoz ljudi Dunavom “Karlo IV.”, a krajem 70-ih postao usidreni disko pod imenom “Žuta Tisa” i najzad potonuo. Sad se radi na njegovom spasu.

 

Od slavne prošlosti do tragične sudbine: u svom zlatnom dobu najveći, “Szőke Tisza” je dugo nakon što je prestao ploviti bio jedini primjerak parobroda svoje vrste u Mađarskoj koji je ostao neoštećen. Sve dok ga nije pojelo vrijeme. Prepušten sam sebi, potonuo je 2012.  u zaljevu Tápé nedaleko od Segedina, gdje je završio svoju posljednju plovidbu godinama ranije. Nakon niza neuspjelih pokušaja, kad se činilo da su svi već odustali od “Žute Tise”, jedna je udruga odlučila pokušati je vratiti u život.

Predstavnici poduzeća MA-HARD Vízépítő Kft., dijela grupe KÉSZ, procijenili su da je najisplativije pokušati obnoviti preostali dio trupa broda, jer je najočuvaniji i prostorno pogodan za primiti više ljudi odjednom kad bude gotov, a postoje nacrti po kojima im se može vratiti prvotni oblik. Istina, najvredniji elementi su rastavljeni, uništeni rđom, a dosta su komada raznijeli tzv. turisti katastrofe, koji po svijetu prikupljaju takve memorabilije. Oni znaju što ostatke ovog broda čini tako posebnim.

To ploveće čudo s dva dimnjaka i veslima u mađarskom je časopisu za primijenjenu umjetnost 1917. opisano kao prvi korak ka luksuznim putovanjima vodenim putovima. Pisac se divio ukusno opremljenim interijerima koji su prekinuli dotadašnju prevlast sladunjave raskoši baršunastih presvlaka i svilenih draperija. Prateći povijesne vjetrove, brod je nekoliko puta mijenjao ime: samo dvije godine nakon porinuća postao je “Eagle”, potom 1930. “St. Imre” kao jedan od omiljenih brodova guvernera Miklósa Horthyja. Nakon Drugog svjetskog rata, kršten je kao “Liberation”.

S imenima se mijenjala i namjena: od broda za bogate goste do guvernerove ploveće palače i kruzera za narodnu razonodu. Posljednji su se mogli diviti ukrasima drvenog stubišta prostrane blagovaonice pripadnici današnje srednje generacije, ljubitelji disko glazbe. Najnoviji pokušaji spašavanja “Žute Tise” datiraju od početka trećeg tisućljeća. Hoće li je najnoviji investitori ponovno vratiti kao hotel, putnički brod ili nešto treće?