Instalacije i istine Nevena Tudića

Umjetnici cijeloga svijeta nekad su hrlili u Pariz i New York.  Ali otkad je svijet postao globalno selo, umjetnik može aktivno komunicirati sa svjetskom scenom i iz svojeg rodnog mjesta. Upravo to čini Neven Tudić.

 

Kao u onoj izreci da si povezan sa svim morima kad uroniš prst u more ispred svoje kuće, svestrani umjetnik iz Brodarice kod Šibenika povezuje se s univerzumom preko mreže svih mreža. Susjedi ga nekad vide kako traži velike komade stiropora, drva, bilo čega inspirativnoga što je more izbacilo, ili su ljudi odbacili. Čisteći okoliš od otpada koji će pretvoriti u blago, on čisti i svoje misli. Traži ravnotežu između slobode i istine.

Baviti se umjetnošću za njega ne znači zadovoljiti utvrđene kategorije ljepote, nego težiti apsolutnoj istini putem kritičkog mišljenja, i to na sve izvedbene načine koje nudi moderno doba. Zato se jednako izražava u domeni slike, skulpture, instalacije, videa, pisane riječi…

“Isti je princip bitan svaku pojavu počevši od rada, tehnologije, znanosti i svega onoga što je uhvaćeno i zatočeno u određenost koju bespogovorno, automatski i mehanički, usvajamo”, piše u jednom tekstu na svojoj mrežnoj stranici NevenTudic.com. Tu u tančine razmatra odnose između umjetnosti i politike, te nudi bogatu online galeriju.

Naša ga je TV ekipa zatekla proljetos usred pripreme instalacije sastavljene od golemih skulptura, nazvane “Simfonijski orkestar?”, gdje upitnik nije slučajan. Sablasni glazbenici s glavama od stiropora bez lica i odjeveni u odijela od crnih vreća za smeće drže izmišljene instrumente nalik pravima, sastavljene od cijelih predmeta ili dijelova metala, drva, plastike…

U katalogu izložbe,  otvorene tada u šibenskoj Gradskoj knjižnici, povjesničar umjetnosti Ive Šimat Banov nazvao je Nevena “čudnovatim kljunašem” hrvatske umjetnosti, koji je sam samcat i ne može se naći niti u jednom umjetničkom čoporu.

Ista instalacija upravo seli u osječki Muzej likovnih umjetnosti (MLU) na 27. slavonski biennale s podnaslovom “Slika kao virus”, koji počinje 10. prosinca i traje do kraja veljače 2021. Rad konkurira za neku od nagrada ili Grand Prix natječajne izložbe, na kojoj se predstavlja još 34 umjetnika iz Hrvatske, Južne Koreje, Japana, SAD-a, Meksika, Brazila, Izraela, Latvije, Finske i Velike Britanije.