Hrvatske didaktičke igračke

HAI – kratica je to za hrvatske autentične igračke. Osmislili su ih zajedno studenti dizajna Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i udruga “poVUci za kulturu”.

 

Već odavno su psiholozi uočili i istaknuli važnost igre u ljudskom životu, i to ne samo u djetinjstvu, već u bilo kojoj dobi. Naime, igra je aktivnost koja je s jedne strane oprečna radu, a s druge strane ga upotpunjava jer rasterećuje i na neki način čisti ljudski um, kako bi bio svježiji i spremniji za nove napore i raznolikije razine radnih sposobnosti. U tome smislu je vrijednost igre posebno važna u najranijim godinama, a najpoželjnijima se smatraju one igre koje uključuju razvoj inteligencije i motoričkih vještina.

Upravo su te spoznaje rukovodile skupinu stručnjaka okupljenih oko projekta stvaranja hrvatskih autentičnih igračaka, uz dodatna pitanja što su se nametnula promatranjem trenutačne ponude igračaka na tržištu. Naime, u moru plastike, nesvrsishodnosti, pa i banalnosti, ono što se inače naziva didaktičkim igračkama najčešće ima jednu dozu dosade i bezličnosti, koja se k tomu teško nosi sa šarenilom jeftine robe iz zemalja “trećega svijeta”.

Motivirani takvim stanjem, entuzijasti okupljeni oko projekta hrvatskih autentičnih igračaka HAI, htjeli su stvoriti nešto drugačije, korisnije, a ipak atraktivno. Rezultat su trebale biti igračke koje potiču vizualnu percepciju, samopouzdanje, inventivnost i kreativnost, a pritom pravi smisao nalaze u provjerenim vrijednostima i iskustvima. Važan dio ideje bila je i želja da se djeci predškolske dobi približi kulturna baština.

Studenti dizajna su tako dobili jedinstvenu priliku raditi za potrebe moguće stvarne proizvodnje, a zainteresirani proizvođači besplatne nacrte koji ne zahtijevaju niti neko veće početno ulaganje. Nastao je tako impresivan niz od 30 prototipova igračaka. Svaka je od njih inspirirana nekim dijelom hrvatske kulturne baštine, pa svaka priča svoju priču.

Imena su im također vrlo zgodna i lako pamtljiva: primjerice zvutka, pagus, čičulin, znatiželjna nit – da spomenemo samo one koje su se izborile za serijsku proizvodnju i prodaju na mjestima poput turistčkih informativnih centara.

Jer to može biti i zanimljiv suvenir za goste, koji bi iz strane zemlje željeli ponijeti nešto drugačije od standardnih darova s putovanja.