Klezmer glazba na štajerski način

 

Ljudi koji se rado malo dublje bave različitim vrstama autohtone narodne glazbe, upitani o razlikama između povijesnih napjeva Židova kroz minula stoljeća, odmah će se dosjetiti da, primjerice, Canto flamenco pripada Sefardima izgnanima iz Španjolske i Portugala, dok je Klezmer tradicija koju čuvaju istočnoeuropski Aškenazi.

Kako i koliko su se jedna i druga struja širile svijetom pitanje je za muzikologe, no čini se da je Klezmer rasprostranjeniji u suvremenom svijetu. Utoliko prije što ima više značajki poskočice nego romanse, pa ga se može izvoditi u širem rasponu novih varijanti i obrada, gdje ne zahtijeva uvijek izuzetno pjevačko umijeće, a redovito dobro zvuči i u “klasičnim” i u “popularnim” aranžmanima.

Vjerojatno najmlađi glazbenik Klezmera danas je klarinetist iz Graza Moritz Weiss. Rođen 1996., već je 2017. izdao CD vlastitih pjesama sa svojim prvim triom. U međuvremenu je nastupao u nizu sastava s različitim instrumentima od violine i kontrabasa do harmonike, klavira, pa i čembala. Njegov sadašnji trio “Klezmer Connection” već je osvojio niz nagrada za projekte od kojih je posljednji CD “Klezmer Explosion”. U ljeto 2018. primljen je u program stipendiranja festivala KlezKanada u Montrealu, a od jeseni iste godine predaje klarinet članovima Zbora bečkih dječaka.