13:11 / 16.01.2023.

Autor: DM/ADJ

Dolina tunela za Zugspitze

Bavarska dolina tunela

Bavarska dolina tunela

Foto: ADJ / BR

Automobilski prilaz poznatom njemačkom skijalištu Garmisch-Partenkirchen postaje prava "dolina tunela". Naime, njih četiri trebali bi smanjiti sada nesnosne gužve. Ali ekoaktivisti zagovaraju poboljšanje mreže željeznica.


Život bez automobila teško je zamisliti. Za mnoge ljude, među kojima su i političari, zaokret u prometu je iluzoran, kao što pokazuje primjer iz Garmisch-Partenkirchena na njemačkom jugu. U tom omiljenom i nadaleko poznatom bavarskom kraju za odmor grade se čak četiri nova cestovna tunela. Predviđena vrijednost cijelog posla je oko milijardu eura. Velika je to svota. Za željeznicu, međutim, nema novca. Nečuveno, smatraju aktivisti zaštite prirode, ali ne samo oni.

Bavarska dolina tunela

Bavarska dolina tunela

Foto: ADJ / BR

Naime, Zugspitze je njemački najviši planinski vrh, idealno mjesto zimi za skijaše, ljeti za planinare, tako blizu Münchena da se onamo obično organiziraju jednodnevni izleti. To, dakako, vrijedi za domaći živalj, ali ovo prekrasno mjesto privlači i dosta gostiju izvana. Kad stignu do jezera Eibsee, najugodnije se popeti žičarom, a natrag ugodno se smjestiti u vlaku. Samo... Valja doći do podnožja planine Wetterstein. Prilazi su ili sa strane obronaka Kramera na zapadu ili Wanka na istoku.

Bavarska dolina tunela

Bavarska dolina tunela

Foto: ADJ / BR

Većina ljudi za to odabire vlastiti automobil i autocestu A95. Kad se tomu pridoda redoviti promet ljudi i roba, neophodan za jedno golemo i vrlo popularno skijalište, stvaraju se kolone vozila koje više stoje nego što napreduju. I tako iz dana u dan. Istina, tu su i dvije savezne ceste B2 i B23. Kako ovuda redovito prolazi i do 30 tisuća vozila u 24 sata, održivo prometno rasterećenje bilo bi moguće samo izgradnom dviju obilaznica, ali kao pupularni Garmisch leži u kotlini, savezna vlada odlučila se za gradnju tunela.

Dolina tunela

Dolina tunela

Foto: ADJ / BR

Probijanje brda počelo je 2010., a do 2030. očekuje se dovršenje 4 tunela: Kramer, Wank, Oberau i Auerberg. Prošloga ljeta u promet je pušten Kramer, sada najduži tunel u Njemačkoj, s 3609 m. Toliko će otprilike biti dug i Wank, zamišljen kao srce cijele trase. Zvuči krasno, ako se zanemari i 4 puta veće onečišćenje dragocjenog planinskog krajolika. A to se moglo riješiti na prirodi prihvatljiv način da se htjelo toliko novca uložiti u željeznicu. No glasovi koji na to ukazuju još uvijek ne dopiru do onih koji odlučuju.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!