Bavarska i Austrija – pogranični spor oko cestarine

 

Njemačka je prije pola godine izabrala novi Bundestag. Pala je stara koalicija  (CDU/FDP), a sada tročlanu koaliciju čine demokršćani  (CDU), socijaldemokrati  SPD i bavarski konzervativci CSU! Koalicijski sporazum, navodi najvažnije ciljeve tri partnera – nakon dugih natezanja. Uz energetsku je prekretnicu važna tema i naplata  cestarine teretnim vozilima na njemačkim cestama. Dugo se ubire pristojba za vožnju cestama. Već u 11. stoljeću ubiru naknadu na vratašcima duž ceste. Ta su vratašca postojala do 1938. Posljednja su vratašca za naplatu  cestarine bila u Grazu.

 

Autorica: Astrid Uhr

Snimatelj: Wolfgang Seif

 

ACpromet

 

Lijepa je Bavarska. Ali muči je tranzitni promet  iz susjednih zemalja. Njemačka je među rijetkim europskim zemljama koje nemaju naplatu cestarine. Prošle su jeseni naplatu cestarine i na njemačkim cestama isticali u izbornoj kampanji u Njemačkoj. Želi je Horst Seehofer, bavarski premijer. Ali sve druge strane ne žele. Osobito ne kancelarka Merkel. Ona je na sastanku 1. rujna 2013. rekla: “Vozačima teških teretnih vozila nema naplate  cestarine!”.  Prije izbora bila protiv naplate  cestarine na njemačkim cestama. A nakon izbora? Horst Seehofer, premijer Bavarske kaže: “Sporazum je odredio naplatu  cestarine i osobnim vozilima”. Ne da se bavarski premijer.

Bavarskom od jeseni vlada koalicija, a njezin je prijedlog o uvođenju naplate cestarine bio sastavni dio koalicijskoga sporazuma. Naplata  cestarine  i  na njemačkim cestama – izborno je obećanje iz Bavarske. Bavarski premijer Seehofer, na istom sastanku u rujnu prošle godine, istaknuo je: “Kako bi i nama drugi plaćali, očekujem da su svi u Bavarskoj patrioti i suglasni su – ako  mi vami plaćamo na svim cestama da i drugi nama plaćaju.”

Zašto Bavarci žele naplatu  cestarine?

Njemačka savezna pokrajina Bavarska ima najjači tranzitni promet. Mnogi stranci na proputovanju u Austriju, Italiju ili Hrvatsku voze njemačkim cestama. Bavarci u susjednim zemljama kojima prolaze, u Austriji, Italiji, Hrvatskoj i Sloveniji moraju plaćati  cestarinu dok se drugi besplatno voze Njemačkom. Ljudi su ogorčeni..

cesta2

Od 1. prosinca 2013. moraju plaćati cestarinu za kratak, ali prometan put u Austriji, a prije nisu. Za kratku dionicu od 6 kilometara plaćaju čak 8 eura pa se srde.  Ili se voze sporednim cestama da izbjegnu naplatu  cestarine. Riječ je o cesti od austrijske granice do prvog izlaza: Kufstein. Mnogi tu skreću s autoceste i voze u skijališta Wilden Kaiser, Kitzbühel, St. Johann ili Ellmauu.

Mještanima je prisjelo! Masovnim su prosvjedima pokušaveli spriječiti, novouvedenu naplatu  cestarine na toj kratkoj tranzitnoj cesti. Svjesni su kako će se vikendaši voziti kroz njihova sela kako bi izbjegli plaćanje. Uzalud im prosvjedi, dogodilo se sve čega su se najviše  bojali. Gust promet osobito opterećuje malo mjesto  Kiefersfelden! Vikendaši se njihovom cestom služe kao obilaznicom.

Svjesni su da naplatu cestarine izbjegavaju vikendaši i oni izletnici koji idu na skijanje. Žale se: “Vikendi su nam teškl jer ne možemo prijeći ni na zebri.” Erwin Rinner, gradonačelnik Kiefersfeldena, bespomoćan je: “Što ćemo. Mi u Kiefersfeldenu moramo trpjeti, htjeli mi to ili ne.”

AC3

Vratimo se njemačkoj vladi. Koalicijski sporazum predviđa naplatu cestarine na SVIM njemačkim cestama. Problem: dva od tri koalicijska partnera ne žele naplatu  cestarine. Samo jedan je silno želi – premijer Bavarske. Druga su dva partnera smislila fintu koja glasi: Prvo, naplata  cestarine se mora usuglasiti s europskom regulativom! Drugo: to nijednog njemačkog vozača ne smije jače opteretiti.

Time je sve otežano, jer su Bavarci kanili, dodatne troškove cestarine za njemačke vozače, nadoknaditi rezanjem poreza. Ali to nije dovoljno, jer i sad vlasnici manjih automobila plaćaju manji porez nego što če iznositi naplata  cestarine. U duhu socijaldemokrata koji nisu htjeli uvesti naplatu  cestarine! A njihov čelnik trlja ruke. Sigmar Gabriel, očito smatra da su to izbjegli: “A sada budio ozbiljni: piše da mora biti sukladno s europskim propisima, ne smijemo njemačke vozače opteretiti više nego što su sada.” Sporazum predviđa naplatu cestarine–ali nije odlučeno hoće li se ona uvesti. No jedno je jasno: nemoguće je uvesti naplatu  cestarine samo za strance, a ne za Nijemce, kao što žele Bavarci.  Tu se slažu europski političari. Eva Lichtenberger, povjerenica za promet u EU-parlamentu odlučna je: “Za Njemačku ne vrijede europske regulative kao u Sloveniji, u Austriji, u jednoj od zemalja.”

Ali ne daju se Bavarci. Alexander Dobrindt, ministar za promet ustrajan je: “Imamo jasan i čvrst plan u koalicijskome sporazumu i držimo ga se.” Čini se da još nema suglasja o naplati  cestarine. Ove se godine tek  sprema nova regulativa.

To je neizvjesno. Jer još nije konačno rečeno hoće  li se uvesti  naplata  cestarine na njemačkim cestama.