Socijalno poduzetništvo – izum mladih Slovenaca protiv krize

 

Borba za radna mjesta u svjetlu aktualne gospodarske krize neumoljiva je. U Sloveniji broj nezaposlenih raste, a među njima je sve više ljudi, koji teže mogu konkurirati na tržištu rada. I mladima zbog dugotrajne nezaposlenosti prijeti socijalna isključenost. Zadnjih je godina stoga u Europi sve aktualnije socijalno poduzetništvo kao alternativa klasičnim organizacijama kapitala. Pomoću sredstava Europskog socijalnog fonda preko već drugog natječaja potiče ga i slovenska vlada. Mladima ulazak na tržište rada omogućavaju Gostiona rada (Gostilna dela) i Oblačionica rada (Oblačilnica dela). Gostiona rada (Gostilna dela) jedan je od prvih primjera socijalnog poduzetništva na području ugostiteljstva u Sloveniji, koji je i kao samostalan uspješno zaživio na tržištu. A Oblačionica rada (Oblačilnica dela) u prostorijama jednog od najstarijih ljubljanskih butika modne odjeće nudi rabljenu odjeću i uz pomoć mladih modnih stilista i liniju preuređene odjeće.

 

Autorica:  Ana Cerar

Snimatelj: Andrej Lupinc

 

 Grad se tek polagano budi, kada u malom lokalu usred Ljubljane već miriše po svježe pripremljenim jelovnicima. U Gostioni rada (Gostilna dela) od prošle godine uspješno provode model socijalnog poduzetništva, gdje je ključno zapošljavanje ranjivih skupina ljudi i obavljanje društveno korisnih djelatnosti.

Zapošljavaju većinom mlade s manjkavim obrazovanjem. Kroz model nastavne radionice neposredno na radnom mjestu osposobljava ih se za zanimanje pomoćnika kuhara ili konobara. Tijekom godine dana mladi steknu dovoljno znanja da se mogu zaposliti bilo gdje u ugostiteljstvu.

 Metoda se pokazala uspješnom. Pod mentorstvom profesionalnog kuhara u otvorenoj kuhinji uče odnos prema radu i također dobru komunikaciju. A to je za mnoge zahtjevan izazov.

 

UROŠ JAKŠA, šef kuhinje i mentor vrlo je ozbiljan glede toga: ”Kuharima se ponekad dogodi da im pobjegne koja riječ, i to ona koja ne bi smjela, tako da se ovdje naprosto treba kontrolirati što će tko reći. I jasno, uvijek moraš biti nasmijan, tu ne možeš sagibati glavu prema dolje, nego je trebaš držati visoko. Jer stranka odmah vidi. Hrana osjeti radiš li je sa srcem ili ne, a i stranka te vidi jesi li ili nisi nasmijan dok radiš odrezak za nju.”

Socijalno poduzetništvo potiče kolektivnu suradnju. Prilikom nastajanja Gostione rada, s prijedlozima za koncepciju ponude zdrave hrane mogao je svoj doprinos dati svaki gost, a prostor su obnovili dobrovoljci.

Važno načelo društvene odgovornosti je i ponovno korištenje, bilo da je riječ o darovanim čašama, stolovima napravljenim od drvenih paleta ili stilskim recikliranim svjetiljkama.

Mnogogdje u Europi u socijalnim je poduzećima zaposleno oko 10 posto radne snage. Slovenija za sada tu snažno zaostaje, iako nekoliko poduzeća već uspješno djeluje. Od ove je godine na snazi zakon o socijalnom poduzetništvu, a biti će potrebno izgraditi i razgranatu mrežu podrške. Ranjive društvene skupine, kao što su nekadašnji ovisnici, invalidi, Romi i dugotrajno nezaposelni, na taj način će dobiti više mogućnosti za aktivnu ulogu na tržištu rada.

Trgovina Oblačionica rada (Oblačilnica dela) pruža mogućnost i obrazovanim mladima koji teško mogu naći prvo zaposlenje.

 

PETRA SKUŠEK, dipl. ing. Tekstilstva i prodavačica u tome vidi dobre strane: ”Kada završiš neko školovanje, trebaš neka radna iskustva, što ih naši poslodavci žele imati, a ne samo posao preko Studentskog servisa, što se ne računa.”

Trgovina je dio projekta socijalnog poduzeća, gdje se prodaje rabljeni tekstil i odjeća, što su je darovali lokalni stanovnici. Ciljaju na uspostavljanje učinkovitog sistema izdvojenog odlaganja i prerade tekstilnog otpada i osvještavanja javnosti o značenju takvog postupanja. Zato povremeno priređuju tematske radionice. Staro sa nekoliko zahvata može postati novo.

NATJA MOHORKO, studentica oblikovanja odjeće i voditeljica radionica pojašnjava: ”Trendovi se nisu tako brzo mijenjali i odjeća se izrađivala za duže vremensko razdoblje. I zbog toga su materijali bolji, prirodniji, a onda i sam sastav. I čini mi se da bi bilo šteta da sve to završi u smeću.”

Dio stare odjeće dizajnerski su nadogradili mladi modni stilisti. Detalji odjeću premještaju u suvremeno doba s primjesom trendova. Pobornici reciklaže kažu da se može preoblikovati baš sve, a oblikovanje time dobiva novu upotrebnu vrijednost. Alternativni oblici poduzetništva na taj način potiču održivi razvoj.

Socijalna poduzeća s načelima društvene solidarnosti značajna su stečevina, a najveći izazov ih još čeka. Morati će znati samostalno preživjeti na tržištu.

 

 

 

 

Vezane teme:

Tko je socijalni poduzetnik/ca?

Forum socijalnih poduzetnika RH

Mreža mladih Hrvatske