Hanibal Salvaro i hrvatska mala keramika

 

Hrvatska se smatra važnim susretištem svjetske suvremene keramike, redovito mjesto održavanja međunarodnih keramičkih izložaba i susreta. Pogotovo se Zagreb afirmirao kao domaćin mnogobrojnih događanja koji okupljaju ljubitelje specifične izražajne forme u primijenjenoj umjetnosti, a to je mala keramika. Ona je često izazov i autorima koji su inače poznati po monumentalnim skulpturama. A kao svaka naizgled mala stvar koja doživi veliki uspjeh, pogotovo u zemlji gdje se treba boriti za svaki novčić izvan glavnih kulturnih tokova, i ova je postala i opstala zahvaljujući nečijem trudu, upornosti, pa i tvrdoglavosti. Dobri duh hrvatske male keramike već nekoliko desetljeća, zove se Hanibal Salvaro.

 

Autor: Nebojša Stijačić

Snimatelji: Damir Bednjanec, Siniša Galar

 

Croatian ceramic miniatuires8

 

Zagreb Clay Fest – festival gline, jedan je u nizu redovitih susreta na temu male keramike, na koje dolaze umjetnici iz cijelog svijeta. Svake godine u Hrvatskoj se dogodi barem jedna međunarodna izložba, radionica ili znanstveni skup posvećen ovoj posebnoj vrsti izrade minijaturnih skulptura.

I tako je već desetljećima, otkad ju je za svoju životnu misiju uzeo neumorni organizatorski motor HANIBAL SALVARO koji kaže: ˝Nijedan oblik umjetničkog izražavanja ne pruža takve mogućnosti odraza identiteta kao što je keramika. On istovremeno povezuje ono što je bitno za identitet i nešto što je jako globalno.˝

Majstore minucioznog rada s glinom Hrvatska čvrsta baza uvijek iznova privlači kontinuitetom i kvalitetom žiriranja, kako svjedoči PATIDAR DDEVILAL iz Indije: ˝Došao sam ovamo i osjećam se dobro. Pokušat ću napraviti program za kulturnu razmjenu u Indiji zajedno sa Zagrebom.˝ Ili SHENG RONG iz Kine: ˝Veoma sam počašćen što sam ovdje, jer tu izlažu veliki umjetnici, a ja sam vjerojatno najmlađi sudionik.˝

Croatian ceramic miniatuires5

Iako hrvatska kultura vječito muku muči s novcem, Salvaro bi uvijek našao način da ishodi sredstva za neki novi kulturni događaj: Svjetski biennale, a potom trienale male keramike, trienala hrvatske keramike, tanjura, vaza…

Keramiku je otkrio kao svoj glavni izričaj još potkraj pedesetih godina prošlog stoljeća. Koliko je otada duboko ukorijenjen u hrvatsku likovnu scenu, svjedoči raspon televizijskih snimki. Prva iz HRT-ove arhive je nastala u njegovoj prvoj radionici 1969. Početkom devedesetih njegovu je radu već posvećena cijela TV izložba.

A 1991., u doba rata, kad muze poslovično šute, smislio je način borbe za slobodu duha pokretom umjetničke solidarnosti. Gotovo zamrlu tvornicu keramike u Bedekovčini nedaleko od Zagreba, oživila je antiratna radionica ALKER ’91, koja je okupila najuglednije hrvatske kipare i primijenjene umjetnike.

Ove je godine umjetnik priredio izložbu suvremene hrvatske keramike u Buenos Airesu, a potkraj ljeta sudjelovao na kongresu međunarodne akademije za keramiku u Barceloni.

Croatian ceramic miniatuires6

Zahvaljujući njemu, Hrvatska je postala na neki način velesila male keramike, svjedoči HANIBAL SALVARO: ˝U svjetskim relacijama se zna da je to stiglo iz Zagreba, pa je zato na neki način, ako ne velesila, barem ishodište, znači odavde je to nešto krenulo. Znači kad neko umjetnicima koji se bave keramikom spomene Hrvatsku, on se sjeti male keramike.˝

No, uz međunarodno umrežavanje, umjetniku je sudbina da u konačnici ipak ostaje sam sa svojim djelom. I dalje ima glinu u rukama.

U zadnje vrijeme uglavnom radi po tvornicama. Izazov mu je kombinirati beton s porculanom ili terakotom. Posebno voli raditi piramidalne metaforičke instalacije od opeke. Ali u svakom velikom obliku, iz nekog posve neočekivanog kuta, uvijek vreba neki mogući odjek male keramike.