Muzej u Hofburgu, najveća alpska zbirka jaslica

 

U božićno doba većina obitelji katoličkoga svijeta ima jaslice: tu je mali Isus, Marija i Josip, vol i magarac, pastiri, anđeli, Sveta tri Kralja…  Prikazi Isusova rođenja imaju bogatu tradiciju, ne samo u Alpama, već i daleko šire. Koliko znamo, prve su božićne jaslice nastale prije više od 400 godina.

Osobite su vrijedne takozvane „jaslice kroz cijelu godinu“ koje progovaraju o Isusovu rođenju, ali i o njegovu životu do Muke Kristove i Uznesenja.

 

Autor: Markus Perwanger

Snimatelj: Agostino Fuscaldo

 

 

ADAM_KRIPPE_BRIXEN (1)

 

Večer u Brixenu. Advent.

U muzeju u Hofburgu, starom vladarskome  dvoru, jedna je od najbogatijih zbirki jaslica na daleko i široko. Smireno je udaljena od bučnoga božićnoga sajma.

Jaslice su u vitrinama i na galerijama, možete ih razgledati tijekom cijele godine – to se odnosi i na tradicionalne jaslice i na jaslice kroz godinu.

Ravnatelj muzeja JOHANN KRONBICHLER vodi nas kroz zbirku: “Jedne od tih jaslica jesu jaslice Probst, nazvane prema Augustinu Aloisu i Josefu Benediktu Probstu. Bile su u odajama kneza-biskupa. Posluga je mijenjala scene, ovisno o danu, kroz godinu. Tko bi došao knezu-biskupu, to je gledao čekajući audijenciju, dobro bi mu došla ta zabava!”

Mještani su osobito ponosni na dvoje jaslice. U otmjenim su odajama posljednjega kneza-biskupa, Franza Karla, grofa Lodronskoga, bile do 1828., kao divna igračka sa stotinama figura i prizora iz Isusova života, ali i uz prikaz židovskih blagdana.

ADAM_KRIPPE_BRIXEN (3)

Ivan Krstitelj ima vlastite jaslice: Saloma pleše kralju Herodu. Poslije će, na majčin nagovor, zatražiti jezivu nagradu – Ivanovu glavu, a kraljevi če ga vojnici smaknuti u podrumu.

U jednoj od brojnih vitrina u Muzeju jaslica, uz Isusovo rođenje prikazana je i Muka Kristova, od Maslinske gore preko suđenja po Ponciju Pilatu do smrti na križu. Te su jaslice nastajale mahom u doba baroka. Međutim, blaženstvo jaslica seli se u 18. stoljeću iz crkava u privatne kuće.

 

JOHANN KRONBICHLER vodi nas dalje, opisujući izloške: “Car Josip II. nije trpio jaslice u crkvama, morale su hitno nestati! I tako su dospjele u privatnu sferu, na seoska imanja i u građanske salone. Uskoro su jaslice postale sastavni dio Božića, kao okićeni bor i pjesma Tiha noć, sveta noć.“

Na seoskim imanjima i u građanskim salonima, mnoge su jaslice nastale u”dugim zimskim večerima i noćima. U nekim su regijama silno omiljeni posjeti jaslicama, uz dobru kapljicu, a, često i uz domaću žesticu…

Krippen4

Povijesne jaslice nedavno je upotpunio jedan suvremeni uradak – umjetnik Martin Rainer i njegova mnogobrojna obitelj maštovito i prisno su ih osmislili, te bogato okitili. Figure su od terakote, „niske“ su samo nekoliko centimetara. Opisan je Isusov život, od rođenja do Uznesenja.

JOHANN KRONBICHLER ističe: “Ove se jaslice osvrću i na aktualnosti, umjetnik se ovdje osvrnuo i na probleme svog vremena. Prikazao je rodbinu, mnoge osobe iz svoje okoline.  Nisu to portreti, ali znamo da tu ima mnogo autentičnoga. Te jaslice nisu nastale po narudžbi. Izradili su ih roditelji i djeca u doba Adventa i u vrijeme posta , upravo za sebe.”

Krug zatvaraju krhke glinene figure, rad umjetnika Martina Rainera i njegove mnogobrojne obitelji.

Kruna su svega onoga što je prikazano u Briksenskome Hofburgu u stotinjak vitrina. Govore o tajni koja nas ponese i zanese u božićno doba, a zapravo je sveprisutna.