Jedrima do “Plave vrpce“ na Balatonu

 

Na “mađarskom moru“ – Balatonu odvija se užurbani jedriličarski život. Ljeti jedno za drugim slijede natjecanja različitih kategorija plovila. Onima koji žive na vodi i onima koji sa obale uživaju u prizoru plovila dvodnevno natjcanje za Plavu vrpcu uvijek obećava poseban doživljaj. Naime, ovo je najdulje i najstarije natjecanje oplovljavanja jezera u Europi. Ove godine se na startu u Balatonfüredu pojavilo više od 500 plovila sa gotovo 2600 sportaša da bi prešli duljinu od 155 kilometara.

 

Autorica: Zsuzsa Sári

Snimatelj:  Zsolt Szél, János Péter Mráz

 

balatonjedrenje

 

Plava vrpca je natjecanje za svih. U njemu svatko može pronaći izazov za sebe. Pomalo je kao New York Maraton, što naravno nije savršena usporedba. Među sudionicima na čelu je profesionalni natjecatelj sa svojojm vrhunskom tehnologijom, a na kraju je djed sa svojom jednostavnom brodicom.

Prvo natjecanje Plava vrpca sa dvadeset i jednim plovilom startala je 1934. godine u Balatonfiredu. Ove godine se na startnoj liniji svrstalo više od 500 plovila da bi prešli 155 kilometara zračne linije. Po isteku 48 sati na cilj je stiglo više od 400 plovila. Ostali su zbog olujnih vremenskih prilika tijekom noći bili prisiljeni odustati od natjecanja.

ISTVÁN RUJÁK, komunikacijski suradnik iz mađarskog jedriličarskog saveza kaže: “Svatko može naći ono őto je za njega izazov. Ima ih čije je jedriličarsko znanje početničko, ali se bore, takvo im je i plovilo, ali se bore da bi unutar 48 sati ostvarili kružnu plovidbu. Postoji više od trideset kategorija ili razreda plovila. Kada se čovjek bori sa plovilima koja su slična njegovom, ako se to događa i oko stotog, dvjestotog ili tristotog mjesta, to mu pruža pravi doživljaj natjecanja. A čitav krajolik je prekrasan. Dakle, ovo je ujedno i avantura i natjecanje.

balaton1

 

Povijest Kishamisa, najstarije jedrilice na Balatonu, već je pomalo postala legenda.

GYÖRGY HREHUSS, kormilar Kishamisa kaže: “Ovaj brod je dala sagraditi obitelj Sečenji 1896. godine povodom milenija, obilježavanja tisućite godišnjice dolaska Mađara u novu domovinu. Dakle, ove godine mu je 118 godina.”

Kada je u II. svjetskom ratu fronta stigla do Balatona Kišhamiš je za dlaku izbjegao sudbinu uništenja mnogih njemu sličnih.

György Hrehuss, kormilar Kishamisa podsjeća što se dogodilo: “Na sjevernoj obali su bili Nijemci, na južnoj sovjetska armija i da bi otežali mogućnosti prelaženja jezera Nijemci su izdali naredbu za uništenje svih plovila. Jedrilicu su izveli iz luke, probušili joj dno i potopili.”

1946. godine obitelj Sečenji je dala izvaditi brod, ali na njegovu obnovu se moralo godinama čekati. Od tadašnje flote ostao je jedino ovaj brod, koji je postao živa legenda.

balaton3

 

Zahvaljujući svojim izvrsnim sposobnostima i pripremljenosti posade krstaš je ove godine prevalio rutu za manje od 15 sati. Favoritom natjecanja bio je smatran dvojarbolni katamaran Fifty-Fifty, djelo mađarskih konstruktora i graditelja.

MÁRTON JÓZSA, kormilar Fifty-Fiftya,objašnjava karakteristike broda: “Odmah uočljiva zanimljivost je što ima dva jarbola, time i dva kompleta jedara. Tako možemo postaviti znatno veću površinu jedara, što osobito pri slabijem vjetru znači ozbiljnu prednost. Imamo posadu od osam članova. U datoj situaciji odjednom treba rukovati s podosta jedara, stoga je potrebno mnogo ruku. Mislim da možemo ostvariti vrijeme oko šest-sedam sati. Prijašnji rekord je bio deset i pol sati.”

Fifty-Fifty je s velikom nadmoći pobijedio na 46. utrci Plave vrpce, za Veliku nagradu Audi. U cilj je stigao za sedam sati i trinaest minuta, popravivši prijašnji vlastiti rekord za više od tri sata.