Svaka kocka je važna

 

Magyar Filmlabor je danas studio filmske postprodukcije s najbogatijom prošlošću u Mađarskoj. Osim mađarskih filmova ovdje su već spasili i brižno čuvana blaga filmskih arhiva brojnih europskih zemalja. Cilj restauriranja pojedinog filma je da se stvori nosač filma koji će i na duge staze osigurati očuvanje filma.

 

Autorica: Mónika Kiss

Snimatelj: Zoltán Kajtsa

 

Film laboratoriy 00000006a

 

Skorašnji uspješan posao obnavljanja Magyar Filmlabora bilo je restauriranje filma ˝Protjerani˝, najranijeg očuvanog rada Mihály Kertésza, redatelja svjetski poznate ˝Casablance˝. Kopija starija od stotinu godina pronađena je kao škart, ali  je kopija skrivala mnoštvo grešaka.

Kako su je obnovili pojašnjava SZABOLCS BARTA, kolorist i direktor marketinga Magyar Filmlabor: ˝Dupliranje slike, kocke nisu bile točno usklađene… Morali smo ih jednu po jednu stabilizirati. Potom je film obnovljen kocku po kocku. Odstranjene su tzv. slike duhovi i kopiju smo obnovili onako kakve su bile ostale neškartirane kopije.˝

 

 

Ovdje mogu obaviti gotovo svaki posao filmske postprodukcije. Druga važna zadaća laboratorija je spašavanje vrednota, zato im sa svih strana svijeta stižu filmovi koji čekaju restauriranje.

SZABOLCS BARTA,  kolorist i direktor marketinga Magyar Filmlabor, kaže: ˝Pogledamo kakva su oštećenja nastala tijekom vremena. U to spada skvrčenje, kad se celuloid počinje sušiti. Procijenimo kakva su mehanička oštećenja nastala na negativu, odnosno pozitivu, pogledamo kojom su tehnologijom snimali, kojom brzinom, dakle treba istražiti mnoge, mnoge stvari prije nego što možemo fizički procijeniti film.˝

 

Film laboratoriy 00000004a

 

Nakon toga analogni postupak dobiva obrat, jer specijalnim sredstvima skeniraju film da bi se obnavljanje moglo digitalno nastaviti.

ZSOLT ORMÁNDLAKY, voditelj studija ˝Studio VFX˝ Magyar Filmlabor, objašnjava: ˝Prvo učinimo takozvano digitalno detektiranje kojim otkrivamo šumove, prljavštine, ogrebotine, oštećenja i slična svojstva. Njih pokušavamo potražiti pomoću mogućnosti koje pruža današnja tehnika. To nam poslije olakšava ručno čišćenje. Softver pomaže potražiti određeni problem, a poslije treba tako intervenirati u slici da to ne bude vidljivo i da i to područje slike ostane jednako kao i druga, s tim izuzetkom da će tamo nestati oštećenje.˝

 

 

Zadnja faza obnove je takozvano digitalno poliranje. Sada se u projekciji mogu vidjeti obnovljene slike ˝Golaća˝, pedeset godina starog filma Miklós Jancsóa. U posao se uključio i jedan od autora filma, snimatelj János Kende koji je određivao osvjetljenje.

 

Barta Szabolcs1

 

Kolorist i direktor marketinga Magyar Filmlabor SZABOLCS BARTA napominje: ˝Kontinuirano gledamo koliko ćemo detalja zadržati da se lik može dokraja pratiti i da se ne izgubi detalj. U tome nam je bio od pomoći i sam János Kende. Trebalo je procijeniti i to kako se to umjetnički pojavilo u kopiji filma. Kako je to snimatelj osvijetlio, je li doista želio ostaviti toliko detalja ili je ovdje bio zadatak da lik posve nestane.˝

Kao zadnji postupak restauriranja od obnovljenog materijala se izrađuju digitalna kopija i filmska kopija.

 

 

Filmovi su oštećenju sklona blaga, zato je njihovo obnavljanje kontinuirano potrebno. Premda razvoj digitalizacije znatno pomaže ovaj posao, film je i nadalje najpouzdaniji materijal arhiviranja. Možda je i zbog toga geslo Magyar Filmlabora postalo ˝Svaka kocka je važna.˝