Tiepolo u pokrajini Friuli

 

Nema sumnje, Giovan Battista Tiepolo  je najslavniji mletački slikar 18. stoljeća. Europski su se vladari  za nj otimali. Izložba  u Vili Manin di Passariano – rezidenciji  posljednjega mletačkoga dužda, podsjeća nas na njegov dug i  plodan opus. Produbljenim nizanjem osobito važnih djela sakralno-profanih tema koje svjedoče o njegovu djelu: alegorijski  stropovi, oltarske pale, dekoracija vile. Neki  su izlošci  golemih dimenzija.

 

Autor: Luigi Zannini

Snimatelj: Alberto Lutman

 

Tiepolo1

 

Grad Udine zaslužuje naziv Tiepolov grad jer je slavni maestro 18. stoljeća tu mnogo slikao. Izložba u dvoranama Castella uspoređuje Tiepolovo slikarstvo i djela velikana mletačkoga slikarstva 16. stoljeća, Paola Veronesea.

Friuli dvije velike izložbe posvećuje mletačkome slikaru koji je ostavio trag u crkvama, palačama i muzejima te regije – u Vili Manin di Passariano i u Castello Udine.

Izložba u Vili Manin obilježava 40. obljetnicu događaja u vili 1971., koji je proslavio Tiepola ne samo u  gradovima i zemljama gdje je radio, nego i u dijelovima Europe gdje prije toga nije bio poznat.

 

Tiepolo2

GIOVANNI FUSO, ravnatelj Ville Manin kaže: “Ova je izložba osmišljena suradnjom vrhunskog stručnjak  za Tiepola: profesora Pedrocca iz Venezije uz dva kuratora – ravnatelja  Gallerie Tiepolo u Udinama i Craievicha iz Muzeja mletačkoga 18. stoljeća. Uz 85 Tiepolovih  crteža, ovdje je i 60 slika, od kojih su neke doista velike – primjerice Pala d’Este veličine 7 X 4 metra, te druge velikoformatne pale. Izložbu, dakako, ne čine dimenzije, nego kakvoća i vrhunska razina ovdje izloženih djela.”

Druga je izložba, pod nazivom Giambattista Tiepolo i Paolo Veronese: zavodničke boje u salonima udinskog dvorca Castello.

 

Kuratorica LINDA BOREAN otkriva: “Ova izložba prvi put osvjetljava Tiepolovu vezu s  umjetnošću Paola Veronesea. Dosad je taj mletački slikar 16. stoljeća bio predmetom različitih bibliografija, ali sad je na ovoj izložbi u nizu vizualnih suodnosa. Primjer je za to Tiepolova reakcija na stimuluse Veroneseova slikovitoga jezika, način na koji ih usvaja i kako se od njih distancira.”

Tiepolo4

Izložba obuhvaća teme koje su izrazito Veroneseove, recimo banketi, poklonstva Sveta tri kralja, a osobito tema spašenoga Mojsija. Suodnosom slika i crteža također je uspostavljen dijalog između djela dvojice slikara.

LINDA BOREAN vodi nas dalje kroz izložbu: “Itinerer objašnjava kako je europski slikar 18. stoljeća Giovan Battista Tiepolo znao reinterpretirati Veronesea  kako bi postiga ono što je, prema Tiepolovoj izjavi iz 18. stoljeća, citiram:  ‘… uzvišeno, herojsko savršenstvo’.”

Izložba u Viilli Manin di Passariano otvorena je do 7. travnja, a ona u Castello di Udine do 1. travnja 2013.