Propeleri budućnosti

 

Upoznajmo čovjeka koji ima takav hobi da ne smije patiti od vrtoglavice: on je umjetnički letač. Jedan od najboljih u Njemačkoj, pobjednik u nizu njemačkih prvenstava. Kako mu je to uspjelo? Radi u jednoj firmi kod Straubinga koja proizvodi drvene propelere, a dok ispituje što se od novih ideja dade promijeniti – i on kao pilot iskušava propelere. Ni sebe ne pošteđuje teških figura…

 

Autor: Bernhard Ebner

Snimatelj: Dieter Nothhaft

 

aero2

Martin Albrecht, član njemačke letačke reprezentacije, trenira za državno prvenstvo. Od svoga stroja očekuje vrhunska postignuća, a može ih zahvaliti propeleru koji je i on usavršavao u firmi ujaka Gerda Mühlbauera u Straubingu.

MARTIN ALBRECHT ovako ga opisuje: ˝Propeler je iznutra obložen bukovinom, a izvana jelovinom pa je posve lagan i presvučen umjetnom masom, to čujemo po frekvenciji. Zato je jako otporan na torziju, a to znači: ako zrakoplovom letiš osmerostrukim ili desetostrukim ubrzanjem Zemlje, neće se deformirati aerodinamičnost elise.˝

Drveni propeleri su zajamčili ˝MT-Propeleru˝ da prednjači na zahtjevnome svjetskome tržištu. Tu uspješnu priču neprekidno resi novi razvoj, smatra MARTIN ALBRECHT: ˝Povećavamo broj krakova, mijenjamo konstrukcijsku metodiku, od aluminija – od kojega su prije proizvodili propelere – prešli smo na mješovitu izradu i na razne materijale, na drvo, na umjetnu masu, sve to zalijepimo, smanjimo promjer propelera, zato oštrica krakova nije više tako brza, a kad je manja brzina, i buka se znatno manje čuje…˝

propeler1a

Izradom tih brzostartnih propelera firma iz Straubinga osvojila je prije 30 godina vrlo zahvalnu nišu na tržištu. Firma i danas jedva odolijeva potražnji. Samo u ove dvije godine više je nego udvostručila proizvodnju.

Jezgru Mühlbauerova propelera proizvode od bukovine i jelovine, gotovo kao početkom 20. stoljeća i prvih početaka avijacije. Drvo je uglavnom iz osobitih područja u Austriji i u Poljskoj. Nakon dugoga sušenja, na redu je obrada daske. Nuspojava je, nakon dorade, ukrasna šara na krakovima elise.

Danas oblik propelera određuju suvremenim, računalno upravljanim strojevima. Još prije petnaest godina to su radili ručno, blanjom i nožem.

Precizno stave vijke, na desetinku milimetra. Kad će prestati s tim ˝pretpotopnim˝ načinom izrade? Sada propelere pojačavaju slojem umjetne ili staklene vune. A zašto u doba modernih materijala još rabe pravo drvo iz prirode? ˝Pogledamo li stablo, četiri se stotine godina ljuljuška lijevo, i desno na vjetru, a nikada se ne slomi… Dakle, drvo ima veliku čvrstinu, drvo je i danas nezamjenjiv materijal, osobito ako ga znamo obraditi˝, odgovara stručnjak.

propeler3a

No, priča o MT-Propeleru ne bi bila potpuna bez utemeljitelja tvrtke. Ovaj je vremešni strojar, a i sada je zanesen letenjem i izvedbom propelera. GERD MÜHNBAUER se sjeća: ˝Cilj nam je bio izrada novih propelera, kakvih još nije bilo na tržištu. Prijavili smo petnaestak patenata. Neki su bili dobri, a neki manje dobri. Ali to nema veze, jer najvažnije je da stvari koje proizvodimo ne proizvodi nitko drugi na svijetu!˝

Gospodin Mühlbauer polako se povlači iz poslova, ali ne posustaje u radu. Njegovih 160 zaposlenika, a osobito Martin Albrecht, presretni su da stari još radi.  Jer zato će Martin, kao umjetnički pilot, imati koji sat više da se spremi za njemačko prvenstvo.