Gorizia, reklame kakve su nekad bile

 

U izložbenoj dvorani Zaklade štedionice Gorica, u Palači Torre smjestila se neobična izložba – posvećena reklamnim oglasima. I tamo ostaje dosupna očima znatiželjnika sve do 29. rujna.

 

Autor: Luigi Zannini

Snimatel:. Alberto Lutman

 

reclame2

 

Zaklada ima fundus od više od tri stotine litografija Passero Chiesa i upravo je zato nastala ova izložba. Tijekom pripremnih radova odlučilo se proširiti područje istraživanja – i to na povijest ove firme kojoj je sjedište bilo u Udinama, ali je imala i ogranak u Monfalconeu“, u izložbu nas uvodi Predsjednik Zaklade štedionice Gorica FRANCO OBIZZI.

Zbirka nudi dubok pogled u povijest Regije Friuli Venezia Giulia, kako kaže kuratorica izložbe ANNALIA DELNERI: „Ova izložba obiluje građom, obuhvaća više od 250 izložaka, a obrađuje povijest teritorija s osobitim osvrtom na društveni razvoj sa stajališta reklame.

 

 

reclame4

Primjer je reklama tvrtki Passero, koja je kasnije postala Passero Chiesa i naposljetku Chiesa. Ti oglasi kronološki obuhvaćaju razdoblje od svršetka 19. stoljeća do svršetka Drugog svjetskog rata. To je važno razdoblje za našu regiju – obilježenu ujedinjenjem toga teritorija.“

Izložba je raščlanjena u devet sekcija, počinje vrlo vrijednim i rijetkim uradcima, a neki su i velikih dimenzija – u rasponu od posljednjeg decenija 19. stoljeća do Prvoga svjetskog rata.

Slijede oglasi koji se odnose na razne manifestacije – jedna od najšarolikijih i najbogatijih sekcija odnosi se na cirkus i karneval… Dosta ih je posvećeno povijesti do Prvoga svjetskog rata. Ili bezbrojnim sportskim događajima u organizaciji raznih udruga koje 1930-ih institucionalno planiraju slobodno vrijeme, na primjer fašistički dječački savez balilla.

 

reclame5

Paralelno sa svim tim, oglas je vjeran  svojoj primarnoj ulozi, vjeran je suštini reklame: a to je promidžba roba i usluga.

Kuratorica ANNALIA DELNERI izdvaja: „Biser ove izložbe svakako su limenke podružnice Passero u Monfalconeu, koja od Prvoga svjetskog rata radi tisak na limu, znatno trajnijem materijalu i mnogo manje potrošnom nego što je oglas.“