Gironcoli, trijezan u radu

 

Punih pola godine traje u bečkom Muzeju suvremene umjetnosti (Museum für moderne Kunst)  velika retrospektiva jednog od velikih suvremenih austrijskih umjetnika talijanskoga imena. Bruno Gironcoli svojem je imenu dometnuo intrigantan naslov: “Ostati trijezan u radu”.

Na dvjema izložbenim razinama nižu se radovi od šezdesetih do devedesetih godina prošloga stoljeća. U prostornom dijalogu s izvanrednim primjerima žičanih skulptura, poliesterskih objekata, instalacija i monumentalnih skulptura, oni također otvaraju nove perspektive ka Gironcolijevu skulptorskom djelu.

Tu su i njegova djela na papiru, čiji se razvoj može pratiti s godinama njegove umjetničke karijere, dok se privremeno odvajaju od kiparskog izražaja, pogotovo uvođenjem boja: od osamdesetih godina to su ružičaste, ljubičaste ili tirkizne… Ipak, široka uporaba slikarskih materijala – poput gotovo tekućih metalnih boja – daje velikim formatima plastični izgled. Jer, skulptura i grafika usko su povezani, što se očituje pogotovo u kasnim djelima.

Izložba pokazuje da Gironcoli ne samo da zauzima pionirsku poziciju u kontekstu austrijske i međunarodne umjetnosti druge polovice 20. stoljeća, već također nudi izvanredne mogućnosti povezivanja s aktualnim društvenim trendovima. Teme koje ga okupiraju tijekom cijeloga života anticipiraju vizionarno probleme 21. stoljeća: odnos između prirode i tehnologije, individualna i društvena ograničenja u području seksualnosti, političkih ideologija i religije…