Cesta Felbertauern – tirolska poveznica

 

Iz smjera preko Kufsteina i Kitzbühela, iza prijevoja Turn je cesta Felbertauern koja krivuda šesnaest kilometara na visini od 1 632 metara i nestaje u gorju između Großglocknera i Großvenedigera. Felbertauern poveznica je između sjevernog i Istočnoga Tirola.

 

Autor: Gerhard Losher

Kamera: Matthias Lukoschek

 

tunel3

 

Iza tunelskoga izlaza, na istočnotirolskoj strani, lani je uoči Tijelova katastrofalni odron uništio oko 200 metara prilaza: masivni je beton popustio kao kartonska kutija. Težak udarac za mještane Matrei-a, Lienza i za sav ostali Istočni Tirol.

KARL POPELLER, izvršni direktor Felbertauern-a kaže: “Mnoge su ustanove naše pokrajine u Innsbrucku: sveučilište, klinika, velike firme, savezna uprava, a odron je dokazao – kako je kad i na kratko  vrijeme zatvoren Felbertauern.”

Problem je u tome što je Istočni Tirol enklave svoje matice Tirola: ista pokrajina, ali su prostorno odvojeni. Tek su tunel i cesta spojili Innsbruck i Lienz. Od 1963. počinju miniranja za tunel, kroz tunel se od 1966. može voziti, a 1967. je službeno je pušten u promet. No odjednom su naišli na otpor koji nisu očekivali. Tako se u jednoj TV snimci, iz tog vremena moglo čuti: “Innsbručki biskup očekuje teška vremena! Istočni su se Tirolci osupnuli jer turistički je savez prilikom otvaranja tunela upozorio Njegovu Ekscelenciju na turiste iz velegradova na sjeveru: ti grešnici nemaju što tražiti u neokaljanome Isočnome Tirolu!”

tunel4

 

Tirolci sve to prihvaćaju jer dobro znaju: cesta je dovela do jakoga gospodarskoga uzleta! Uz cestu su niknuli penzioni i drugi ugostiteljski objekti, renovirane su stare gostionice.

Odron je prva veća nesreća na cesti Felbertauern u 47 godina. Sad imaju provizorni prilaz tunelu, odron obilaze. Čelični nosači teški 25 tona ukrotit će odron – a montirat će ih na most. Težak je bio i dovoz i montaža. Taj rad zahtijeva veliku preciznost, sve mora biti točno – do u milimetar! Nije lak ni prijevoz na gradilište ni montaža! Opasne su takve grdosije na kotačima. Voditelj gradilišta kaže: “Opasnost je naša sudbina, a gdje god se okreću kotači naših velikih kamiona, uvijek se nešto dogodi.”

Tirolcima je nužna cesta, no cestarina je kamen smutnje. Pristojbe se plaćaju prema registracijskoj oznaci: tko je iz savezne pokrajine Salzburg plaća 8,50 eura, a stanovnici drugih pokrajina i turisti iz inozemstva – 10 eura. Tko vozi auto s oznakom Linza, istočni je Tirolac i uopće ne plaća tunelarinu. Tu se slijeva novac: glavni je grad Lienz – sjedište uprave dioničkoga društva Felbertauern koja ima 52 službenika. Sve se financira tunelarinom.

karl popeller

 

Karl Popeller, direktor tunela i ceste ističe:”Ova cesta može živjeti od cestarine, time pokrivamo tekuće troškove održavanja ceste, osobito zimske troškove.  Dakako, možemo sve zaposlenike plaćati od cestarine.”

Put preko Felbertauerna – stari je trgovački put: tegleća je marva dovozila vino i luksuznu robu u Salzburg. a odvozila sol i sirovine. Tunel  od 1967. omogućava prvu direktnu auto-poveznicu Münchena s Venecijom i Trstom.

Tunelarina je sjajno punila proračun, sve do izgradnje Brennerske autoceste i tunela Tauern. Dioničko se društvo poslužilo reklamom: tranzitni promet na Jadran mora prolaziti dolinom Felbertal i puniti proračun. Prštale su krilatice “Ljepše i kraće na jug“ ili “Uštedimo benzin“. A ima i novih izazova: Odnedavno i svi navigacijski sustavi savjetuju motoriziranim vozačima da idu autocestom. Karl Popeller smatra da moraju reagirati inače će se smanjiti promet iz smjera ceste Felbertauern ili s Brennerske autoceste, što znači izostanak cestovne pristojbe.

Sredinom 2015. dovršava se nova dionica pa će promet opet nesmetano teći, a s njim i tunelarina, jer cijela regija živi od nje i od autoceste.