Računala za treću dob

 

Cjeloživotno učenje: nismo jednom zauvijek gotovi kad maturiramo, jer svijet se naglo mijenja. Inače mlađi uče od starijih, ali u ovom slučaju nije tako: na području računala i takozvanih tableta, prednjače mladi. Projekt Sveučilišta Bozen Tečaj tableta za starije osobe, osmišljen je tkao da učenici poučavaju!

 

Autorica: Regina Mayrl

Snimatelj: Marco Corriero

 

seniore und tablets1 

Pločica od škriljca – i tablet. Susret dviju generacija. Vlasnik, 89-godišnjak, ne boji se napredaka tehnike. Naprotiv!

GEORG UNTERPERTINGER polaznik je tečaja za koji kaže:  “Oglasili su tečaj tableta, računalni tečaj. Odmah me privuklo… Oduvijek sam znatiželjan, cijeli život pokušavam učiti. Učitelj nam je došao vedro i neukočeno – i donio tablet, tako je počelo.”

Zvoni školsko zvono! On i dvanaestero članova kluba za starije osobe u Brixenu, opet će ugrijati školske klupe. Jedan razred Škole Oswald von Wolkenstein eksperimentalno je opskrbljen tabletima u cilju istraživanja oporabe tableta u nastavi za projekt Sveučilišta Bozen, gdje se istražuje zašto uče osobe poodmakle dobi.

Što ih motivira na ogled s novim medijima? Odgovara MATIA GALL PRADER sa Slobodnog sveučilišta Bozen: “Otvorili smo školska vrata, ne samo zato da širimo nove ideje i nove spoznaje, nego i zato da privučemo u školu zrelu generaciju koja je odavno završila školovanje.”

seniore und tablets4

U tih osam popodneva mijenjaju se uloge. Starije osobe su osobito marljivi đaci i neumorno zapitkuju svoje mlade učitelje  koji očito uživaju dok poučavaju na tečaju za starije osobe. Mladi učitelj ALEXANDER CHIUSOLE kaže: “Učenici postaju učitelji, a starije osobe uče kako tableti funkcioniraju, nadmeću s: Moj je brži i bolji nego tvoj… A to su sjajna iskustva.”

MARIA JOSEFA KOLHAUPT, polaznica tečaja, oduševljenja je: “Izvrsno se osjećam kao učenica! Nakon dugog vremena… Na tečaj sam se upisala ponajviše zato da bih mogla pisati unučićima, danas je to nužnost.”

 PETER RUBATSCHER također uživa u novoj ulozi učitelja: “Divan je to osjećaj, postati učitelj. Učenica je starija osoba, a izuzetno je marljiva, živa je volja!”

Starije osobe uče da nove tehnologije mogu biti korisne za pisanje e-pošte, za prevođenje ili za otkrivanje raznih mogućnosti za izlete. Projekt ima i druge ciljeve, kaže učitelj ALEXANDER: “To je učenicima prilika da dublje uđu u tablete, jer kad nekomu objašnjavamo, usput uvijek i nešto naučimo. Mlađi vole kontakt sa starijim osobama koje mladima vrlo rado pripovijedaju o svom životu, pa i pismeno – to im je često domaća zadaća.”

seniore und tablets2

Stari đaci u domaćim zadaćama pišu o prošlosti i o svojem školovanju, bilo je posve drukčije nego danas. G. UNTERPERTINGER sjeća se kako je bilo u njegovom djetinjstvu:  “Još se sjećam tih kažnjavanja! Usjekla su mi se duboko u pamćenje. Učitelj nas je vječito kažnjavao udarcima ravnalcem po dlanu… doduše, nismo bili anđeli. U doba fašizma imali smo nastavu samo na talijanskom – a jedva smo natucali talijanski. Još se sjećam, pjevali smo: Izradit ćemo četke od brčića Francuzića, pa ulaštiti cipele Benitu Mussoliniju. Još se sjećam tih riječi… Usjekle su mi se riječi pjesme vrlo duboko u pamćenje. Još se sjećam, bilo mi je 13 godina, a takoreći nisam znao pisati ni čitati. Filip sad ima toliko godina , 13. Razlika od neba do zemlje.”

PHILLIG RABENSTEINER dodaje: “I ja sam mnogo od njega naučio. Teško im je bilo za vrijeme rata,  bez nastave na njemačkome. Nisu imali pomagala kao što mi imamo tablete.”

To doba, u povijesnim udžbenicima uvijek nekako maglovito, učenicima odjednom postaje živo, pa mnogo toga bolje shvaćaju, kaže PHILLIP: “On je doživio tu povijest. Posve je drukčije kad on pripovijeda, nego kad učimo iz povijesnih udžbenika.”

Projekt otvara vrata raznim generacijama pa je doista na obostrano zadovoljstvo. Kamo sreće da što više starijih osoba skupi hrabrost pa utonu u moderni  digitalni svijet.