Neponovljiva Elfriede Wächtler

 

 

Wachler2

 

Bilo joj deset godina kada je nacrtala djevojčicu s vjenčićem ivančica. Elfriede Wächtler iznimno je talentirana, ali je nikada nitko nije “gurao”. U šesnaestoj napušta malograđenski obiteljski dom, ide u Školu za umjetnost i obrt u Dresdenu, sklapa kontakte s Dresdenskom secesijom… Ošišala se i nazvala se Nikolaus. Iznimna žena.

Ravnateljica Muzeja Edwin Scharff  prije tri je godine postavila izložbu o “degeneričnoj umjetnosti”. Tada je otkrila ovu umjetnicu i poželjela što više o njoj doznati. Danas HELGA GUTBROD o njoj kaže: “Iznimno je darovita umjetnica, a premalo je poznajemo. Stasala je u Dresdenskome krugu i tamo se školovala. Na nju je utjecao Oskar Kokoschka, umjetnici  MOST-a, dakako, i nova Sachlichkeit. Njezin opus oscilira između njih, ali je stvorila i svoj osobit položaj.”

Njezin je rad dalekovidan, slažu se stručnjaci . Sačuvano je tek 400-tinjak  djela nastalih uglavnom od 1929. do 1931. Nije bila sretna u braku s opernim  pjevačem Kurtom Lohseom. Mori je manija proganjanja, pa je smještena u kliniku. Tu doživljava kreativni  iskorak, crta liječnike, sestre i pacijente.

Takozvane “Glave  iz Friedrichberga” važna su joj prekretnica. Dvije joj je slike otkupila Galerija u Hamburgu. Hvali je likovna kritika. Elfriede Lohse Wächtler pomno promatra svoju okolicu, voli studije među “prijateljicama noći”. Neumorno slika sebe. Nije postigla financijski uspjeh. U to doba svjetske gospodarske krize, tko kupuje slike? Naposljetku nije imala ni sobu, noćila je na kolodvoru!

HELGA GUTBROD potvrđuje: “Vrlo tragična priča – ona je među više od  70 tisuća takozvanih eutanaziranih žrtava nacionalsocijalista. Posljednje je godine života provela u psihijatrijskoj ustanovi. 1940. su je nacionalsocijalisti usmrtili u plinskoj komori.”

Presjek rada Elfriede Wächtler može se vidjetido 12. siječnja 2014. u Muzeju Edwin-Scharff  u Neu-Ulmu.