Europa Donna

 

U Sloveniji svake godine od raka dojke oboli 1200 žena. To znači da najmanje tri žene svaki dan od liječnika čuju da su oboljele. Većina ih je u dobi iznad 50 godina, a približno 60 od ukupnog broja ih je mlađih od 40 godina. Bolesnice okuplja slovenska Europa Donna, organizaciju koja u 45 država Europe i širom svijeta već 20 godina vodi brigu o ženama koje se bore ili su se borile s ovom podmuklom bolešću. U listopadu 2014. slovenske su djevojke pripremile poseban projekt pod naslovom Dan je lijep. Snimile su videospot u kome je zaplesalo 65 bolesnica i žena koje su pobijedile bolest.

 

Autorica: Alenka Bevčič

Snimatelj: Milivoj Papič

 

europa donna4Barbra Drnač, televizijska voditeljica i nekadašnja plesačica, prije četiri godine oboljela je od raka dojke. Godinu i pol trajala je njezina borba s podmuklom bolešću i iz nje je izašla snažnija, zadovoljna sa svakim danom i sretna.

Od raka je sa jedva 26 godina oboljela i Tanja Španić. Od njezine pobjede nad bolešću prošlo je više od 6 godina i kaže kako joj je rak više dao nego što joj je uzeo – dobila je nove prijatelje, a na svijet gleda kroz ljepše naočale.

Obje su aktivne u slovenskoj Europi Donni i sudjelovale s ostalim članicama u pripremi projekta pod naslovom Dan je lijep, uz koji su snimile videospot za pjesmu pjevačice Anje Rupel s istim naslovom.

BARBRA DRNAČ s veseljem se sjeća: ˝Naslov Dan je lijep činio nam se  odličnim, jer je svaki naš dan doista lijep, bez obzira na to da li je sunce ili kiša, blato ili snijeg. Svrha je da se žene kada čuju glazbu sjete da odu na pregled dojki. Dobro je da se svaki mjesec malo prepipamo ili da to učini netko drugi. Glavna svrha je bila osviještavanje o raku dojke.˝

europa donna5

Djevojke su kao suradnicu privukle manekenku Janu Kotesku, koja se i sama uhvatila u koštac s rakom i za Europu Donnu oblikovala posebne šalice, te koreografa Matevža Česna i redatelja Žigu Zupančiča.

Na poziv da zaplešu u videospotu odazvalo se čak 65 žena. Neke su pobijedile rak prije dosta godina, a neke se još uvijek liječe.

Motiv im je bio jak, kaže TANJA ŠPANIĆ: ˝Učinilo mi se to kao prilika da široj javnosti pokažemo kako se unatoč bolesti i teškim iskustvima može lijepo živjeti. Željeli smo reći ljudima da rak više ne znači nužno smrt, kao što mnogi  još uvijek shvaćaju tu riječ, nego da se s time može živjeti, da se može preživjeti i da se nakon bolesti može živjeti još bolje nego prije.˝

U mjesecu borbe protiv raka dojki 2014. spot je promoviran u cijeloj Sloveniji, a za kampanju su se i hrabro postavile pred objektiv fotografa Tomaža Levstka. No to nije jedina djelatnost Europa Donne u Sloveniji.

Već se deset godina u različitim slovenskim mjestima organizira trka za žene kojom se upozorava na bolest i nužnost samopregledavanja dojki.

europa donna1

Svima su na raspolaganju brojevi telefona za savjetovanje, a u pripremi su i predavanja.

Predsjednica udruge za Sloveniju MOJCA SENČAR kaže: ˝Nastojimo cijelu slovensku javnost uvjeriti da je briga oko očuvanja zdravlja dužnost svakog pojedinca, da je izuzetno važno voditi brigu o preventivi, o zdravoj prehrani, o nekonzumiranju alkohola, o nepušenju, održavanju optimalne tjelesne težine, a prije svega o redovitoj tjelesnoj aktivnosti.

Posebno je u današnje doba izuzetno važno sačuvati pozitivno razmišljanje o životu te uvijek kada je to moguće pružiti podršku onome kome je potrebna.˝

Pozitivno razmišljanje i životno veselje zajednički su svima koji djeluju u organizaciji Europa Donna. Brojne žene tek je rak podsjetio kako je život lijep.