Hrvatski pametni kišobran

 

Mladi ne nalaze lako posla u Hrvatskoj, koja je danas treća zemlja u Europi po stopi nezaposlenosti većoj od 16 posto. Utoliko je dragocjenije kad se ideja iz glave dvoje mladih ljudi uspije probiti tako da im osigura uspjeh na zahtjevnom europskom tržištu i donese još dvadesetak radnih mjesta. A kad joj se doda informatička inovacija iz posve neočekivanog kuta, može se mirne duše reći: hrvatski pametni kišobran donio je tračak sunca u sivo nebo ekonomije.

 

Novinar: Sanja Pražen

Snimatelj: Dušan Vugrinec

 

 

Kišobran1

Crveni, šarenim obrubom ukrašeni kišobrani, ili ovisno o vremenskim prilikama, suncobrani, već desetljećima su zaštitni znak svake tržnice grada Zagreba.

Sve je počelo u srcu grada: svakoga bi jutra još po mrklom mraku vrijedne seoske žene iz gradu najbližeg sela Šestina krenule na desetak kilometara dugi put do najvećeg zagrebačkog ˝trbuha˝, tržnice Dolac.

Jedan od najvažnijih dijelova njihove narodne nošnje bio je upravo veliki kišobran.

Gospodin Cerovečki, posljednji zagrebački majstor koji proizvodi kišobrane, poznati šestinski izrađuje kao izvorni turistički suvenir. Naspram onih jeftinih kineskih kojima je preplavljena cijela Evropa njegovi su kišobrani skupi, ali i vrlo trajni i kvalitetni.

Mlada obitelj iz mjesta u okolici Zagreba bavila se uvozom i prodajom upravo kišobrana. I to kineskih. A onda su u vrijeme pristupanja Hrvatske Europskoj uniji promislili malo dalje, kaže MARIN ROGIĆ: ˝Mislim da je budućnost Europe i ljudi koji u njoj žive da se proizvodi ovdje, ne može se sve uvoziti. Ima nas puno i mislim da treba prijeći na proizvodnju.˝

Kišobran3

Iz Kine su uvezli strojeve i zaposlili dvadesetak uglavnom radnica koje su bile uteg Zavodu za zapošljavanje. Zapravo, činjenica da rad švelja nitko više nije ni trebao ni cijenio najteže im je pala, sjeća se LIDIJA PETEK: ˝Dobila sam otkaz pa sam bila kod kuće s djetetom. Za ovo sam slučajno saznala, došla, pokušala, svidjelo mi se i to je to.˝

 

Tvornica Rogićevih, ako je vjerovati njihovu belgijskom partneru koji im proizvodi drške, za sada je jedina takva u Europi. Tvrtka jednostavnog naziva Hrvatski kišobran nadala se da će svojom puno kvalitetnijom proizvodnjom nadmašiti onu kinesku zapravo i nije bila svjesna kakav je zamašnjak pokrenula. MARIN ROGIĆ tvrdi: ˝Kad imate neku dobru ideju da biste nešto proizvodili onda vam se jako puno kreativaca javlja i sami definiraju tu proizvodnju.˝

Gospođa Ljubica uživa oslikavajući kišobrane. Dobro je i njoj, jer si ˝podeblja˝ tanku mirovinu, a dobro je i Rogićima. Možeš li za kišnog dana naći bolji suvenir od kišobrana?

Ono čime se ova tvrtka posebno ponosi, ali osim prestiža nema velike koristi, jesu dizajnerski kišobrani. Naime, koliko bi proizvođača, malih ili velikih, prihvatilo pipkav i zahtjevan posao kao što je slaganje priče, slike, poruke, na toliko rascjepkanih polja? Zato i ne čude zahtjevi mnogih europskih dizajnera, da im upravo Hrvatski kišobran sašije kišobran prema njihovoj zamisli, od savršeno sastavljenih osam, dvanaest, ili čak šesnaest polja.

Kišobran2

U Rijeci godišnje padne dva puta više kiše nego u Londonu, kaže još jedan poduzetnik za kojeg Rogićevi proizvode posebne kišobrane, ANDRIJA ČOLAK: ˝Nakon nekoliko uzastopnih dana padalina u Rijeci sam na facebook stavio status da mi je dosta te kiše i da bismo trebali početi proizvoditi kišobrane.

Na to su se ljudi počeli nadovezivati s komentarima, a jedan je bio: ‘Zamisli da napravimo kišobran koji se ne može izgubiti.’ I tu je sve počelo.˝

Andrija se s još nekoliko mladih ljudi koji su vični novim tehnologijama prihvatio izazova i napravio ˝pametni˝ kišobran. ANDRIJA ČOLAK otkriva: ˝Došli smo do rješenja da u kišobran stavimo odašiljač koji radi na principu bluetooth tehnologije i našli smo ljude koji su nam izgradili aplikaciju koja je povezana s odašiljačem. U slučaju da se odvojimo 20 – 30 metara od kišobrana, telefon zazvoni i kaže nam da smo zaboravili kišobran.˝

Pametni kišobran koji su autori nazvali ˝Kisha˝ do sada se prodavao samo preko interneta. Toliko je pametan da će vam pokazati i gdje ste ga zaboravili, ali i upozoriti vas ako vremenska prognoza savjetuje da ga uzmete sa sobom.