Poklad gori, dobro će nadvladati

 

I lijepe maškare će pred općinom otplesati svoj ples prije no što krenu za pokladarima. Osnovno je pravilo: obilazeći dogovorene kuće pokladari i lijepe maškare ne smiju se sresti prije završnog zajedničkog plesa ispred mjesne crkve. Premda su uglavnom oskudno odjevene, u žaru pokreta ne mare za zimsku hladnoću.

 

Poklad16

˝Dakle, Lastovci to rade zbog sebe, ne obaziru se na druge, nije ništa turistički iskomercijalizirano. Dolaze televizijske ekipe razne, novinari, turisti nešto manje, ali u svakom slučaju cijelu tu predstavu isključivo Lastovci  rade sami  za sebe,˝sigurna je etnologinja dr. sc. IVA NIEMČIĆ.

Ima ih jako puno. Sudjeluju dvije povorke. Muški pokladari i ženske lijepe maškare. Ove godine ih se skupilo pokladara 43 para, dakle 86 pokladara i lijepih maškara čak 56 parova, tako da u taj ophod selom ide gotovo 200 ljudi.

EDI BAČKO opisuje odijevni kod za ovu priliku: ˝Preko 80 pokladara ima ovakvu sličnu, zapravo istu nošnju. U detaljima je različita. Malo se vidi da je nekako moderna, nije stara. Nadograđivala se i nadopunjavala s vremenom. Tako ima neke vojničke detalje. To je uzeto od Francuske koja je bila tu, od Engleske uzeti su neki detalji. Ona je ovakva nekih 150 godina kakva je danas.˝

Ophod selom nastavlja se sve do ranog popodneva, kad pokladari lutka na magarcu prate do donje točke njegova spuštanja. To je jedan je od najznačajnijih trenutaka u cijelom ritualu.

 

Poklad je točno u tri sata spreman za spuštanje, kako ovdje kažu culjanje.

Poklad19

Niz konop se spušta tri puta uz pucanje bombi. Prvi put pukne pet, drugi put sedam, a zadnji put devet bombi.

Kad je poklad skliznuo i treći put, kreće pokladarsko kolo.

˝Više puta je naglašeno da samo jednom u povijesti, koliko se njihovi preci sjećaju, karneval-culjanje nije održano˝, dr. sc. JOŠKO ĆALETA zna točno kad: ˝To je bilo za vrijeme talijanske okupacije, kad su culjali u korizmi. To spominju dan danas kao neki grijeh koji nisu napravili svojom krivnjom, ali su ga ispravili čak u korizmi kad se to i ne smije raditi. Toliko im je to značajno.˝

Iz prikrajka sada dolaze lijepe maškare. Njihovo kolo, lančani ples s maramicama, ima upola manje figura od pokladarskog jer je pojedine figure nemoguće izvesti bez mačeva.

ANTUN KARLOVIĆ – TONINO opet nas uvjerava: ˝Svaki Lastovac, ono najmanje dijete, tako reći od rođenja, već početkom prvog mjeseca počne živjeti za taj običaj lastovski, tu zavičajnu baštinu. Preko plesa u školi, učenja sviranja lire, krojačice, šivačice pripremaju kostime. Lastovci se okupljaju navečer uz pjesmu, svirku zafrkanciju, šale, pa sve do kraja, do spaljivanja sav narod učestvuje u tome. To je razlika od drugih karnevala. Dakle, ovdje je čitav otok jedno kazalište.˝

 

Obišavši sve kuće u kojima su bili najavljeni, pokladari predvečer stižu na Dolac, trg u središtu mjesta.

Samo jednom u godini, na Pokladni utorak, muškarci u odorama tu izvode cijelo pokladarsko kolo sa svih deset figura i njihovih ponavljanja.

Poklad21

Sami plešu svoje kolo, dok konačno ne dočekaju lijepe maškare.

Beskrajnim ponavljanjem jednostavnih figura u trčećem plesnom koraku svi pomalo padaju u trans. Iako na izmaku snaga nitko ne odustaje. Cijelu godinu živjeli su upravo za taj trenutak.

Kad svučenog lutka Poklada poliju petrolejem i zapale, svečanost doseže vrhunac.

Veselje traje sve do jutra, nakon Dolca opet u Dvorani gdje je i počelo.

Na čistu srijedu, utihnula je lira. U mjestu vlada mir. Noćašnje maškare stižu na završno okupljanje. Daju priloge za Poklade i jedu kuhana jaja – simbol novog života i dobrodošlice još jednom proljeću.