Lijepe i grube maškare viču: Uvo!

 

Mladi naraštaji rado sudjeluju u svemu što čini pravi lastovski poklad. Dok se još rade bombe, meštar od poklada s pomoćnicima kreće u slaganje lutka od slame i tvrde ribarske mreže…

 

Poklad5

 

Zna se točno kako sve mora biti napravljeno, kako bi ga kasnije uspješno spuštali s vrha brda do Donjeg sela.

Poklad je zapravo podsjetnik na srednjovjekovnu legendu u kojoj tamnoputi glasnik Katalonaca dolazi Lastovcima tražiti predaju bez borbe. Umjesto toga, oni su se naoružali i predali molitvama.

Božja pomoć je ubrzo došla u obliku oluje i uništila katalonske brodove. Glasnika su zatim uhitili i za sramotu ga proveli kroz selo na magarcu, te ga tri puta spustili niz konop.

Kad je Poklad odjeven, mogu ga iznijeti na vidjelo. Okupljeni pokladari viču: „Uvo!“ To je mističan uzvik kojemu nitko ovdje ne zna pravo značenje.

Ispaljena bomba znači da je lutak Poklad gotov.

Na redu je zajednički ručak. Ovom prigodom uvijek se jede paštašuta.

Poklad13

 

Popodne se počnu stvarati zakrabuljene skupine. Idu skupljati jaja. Takozvane grube maškare nose staru odjeću i lica su im zacrnjena ili išarana ružem za usne. Nastoje izgledati smiješno i ružno za razliku od lijepih maškara, koje će se pokazati sutra.

U povorci se nađu i došljaci. Neki potegnu izdaleka usred zime samo zbog Poklada. Ovako govore, uglavnom na engleskom:

- Došao sam ovamo nakon 45 godina na poklade. Ovo je moj prijatelj iz Los Angelesa i moj rođak s Lastova.

- Vratio sam se iz Los Angelesa nakon 50 godina. Otišao sam kad mi je bilo 14 godina. Ovo je sjajan trenutak da se okupi rodbina iz Kanade i iz Hrvatske.

- A ja sam se borio da bi oni mogli doći u lijepoj našoj proslaviti - ne karneval, nego poklade – i danas kupiti jaja.

Poklad14

 

˝Nažalost, večina naše djece je sada vani, kaže ANTUN KARLOVIĆ – TONINO, nalazeći sasvim logično objašnjenje za to: ˝S obzirom na uvjete ekonomske na Lastovu je teško naći posao. Prema tome naša su djeca raspršena tako reći diljem svijeta.

Međutim u pokladnim danima devedeset posto njih su ovdje na Lastovu i ućestvuju u zadržavanju i obilježavanju tog kulturnog događaja.

Preko kostima, preko plesa, preko kupljenja jaja, dakle to je njihov identitet kako bih rekao i bez toga oni ne mogu.˝