Mađarski Centar Futura

 

˝Upoznaj, začudi se, isprobaj. Ako to činiš, obogaćen nezaboravnim doživljajima možeš razumjeti zakonitosti prirodoslovnih znanosti˝ – to  je glavna misao interaktivnog prirodoslovnog edukativnog centra nastalog u žitnici iz 18. stoljeća u Mosonmagyaróváru. U gradiću blizu  austrijsko-slovačko-mađarske tromeđe prije utemeljili su instituciju u kojoj su na četiri kata postavili izložbe o četiri praelemenata: zemlje, vode, zraka i vatre.

 

Autorica: Mónika Kiss

Snimatelj Zsolt Szél

 

Futura (6)

 

Predavanje u ˝Futuri˝ je doživljaj. Zrcala ne pokazuju uvijek stvarnost, posjetitelji se gotovo mogu osjećati kao na Mjesecu, reljef se jednim pokretom ruke može peoblikovati. Onomu tko ovamo svrati doživljaj se doista umnogostručuje. Osnivači tvrde da je učenje puno lakše ako je stjecanje iskustva ujedno i doživljaj.

˝Nudimo im programe kao što su izložbe, atraktivni prikazi pokusa, planetarij i još neke nadopune. Mogu doživjeti i ekstremne doživljaje, možemo kazati da će im se doživljaji umnogostručiti˝, govori voditeljica toga interaktivnog prirodoslovnog centra EMESE HORVÁTHNÉ PÁKOZDI ističući: ˝Kod nas su sva sredstva takva da se posjetitelj mora uključiti: nešto treba pritisnuti, okretati, povući, treba graditi, ponekad i rušiti.˝

Primjerice, na jednoj se stazi natječu dva osobita autića čija brzina ovisi o radu mišića posjetitelja na sobnom biciklu, odnosno o njihovoj uloženoj energiji.

Futura (3)

A na golemoj vodenoj maketi na stolu može se iskusiti i to kako snaga vode pokreće vodenicu. I to nije kraj znanstvenih spoznaja. Demonstratorica KATALIN MIHOLICSNÉ ORBÁN pojašnjava: ˝Ako netko želi upoznati vir onda valjak za stvaranje vira daje mogućnost za opažanje gdje je ono područje na kojem vir usisava predmete. ˝

U ˝pametnom˝ pješčaniku karta se u nekoliko trenutaka može modificirati promjenama pješčane površine, a i topografske informacije se odmah pojave. Ova karta se brže osvježava nego GPS. Centar su upravo otkrila vrtićka djeca iz okoline. Najmanje goste su najviše očarali prepredeni trikovi.

Jedan od neobičnih instalacija centra doživljaja je golema maketa koja prikazuje istraživanje svemira i spuštanje na Mjesec. Dok sami mogu upravljati svemirskim vozilima maleni mogu saznati važne informacije, primjerice o mjesečevom vozilu.

Demonstrator JÓZSEF VASS im pokazuje: ˝Ovaj auto, ovo mjesečevo vozilo razvio je jedan mađarski inženjer, Ferenc Pavlics.˝

Futura (5)

Poslije učenja kroz igru može početi prava igra. Kutak malenih oblikovali su za vrtićance dječjim namještajem i njima odgovarajućim golemim igračkama za gradnju. Ovdje se i pokazalo što se najviše svidjelo vrtićancima:

– Kad smo napravili sjenu…  I onda je naša sjena ostala tamo!

– Kad smo bili tamo i uključivali one lampe…

– Ono gdje smo imali vrtoglavicu i vidjeli smo sebe i dolje i gore.

U ˝Futuri˝ je možda najbolje to što je ondje na neko vrijeme svatko otkrivač, a odrasli opet mogu biti djeca. Na golemim glasovirskim tipkama lijepi šareni krugovi pokazuju unutar nota koji ton vrijedi pritisnuti – na njih se može čak stati i svirati nogom, ili čučnuti kraj njih i rukom pritiskivati goleme tipke. Nakon kraćeg ili duljeg vježbanja, uspjeh je zajamčen.

U carstvu zamišljene budućnosti dobro se mogu osjećati ne samo oni koji priželjkuju proživljavanje novih doživljaja, nego i oni koji se zaista zanimaju za znanosti.