Austrijski recept za spas umjetnina i radnih mjesta

 

Zbirka na austrijskoj umjetničkoj sceni i kulturnapolitika: od najistaknutijih zbirka suvremene umjetnosti u Europi, “Zbirci ESSL” se slabo piše zbog prijeteće insolventnosti robnog lanca „Baumax“ koji je utemeljio Karlheinz Essl. Sa svojom ženom Agnes ustrajno gradi zbirku koja ima 7 000 djela od 1945. godine. Insolventnost robnog lanca “Baumax” prerasla je granice privatne zaklade „Zbirke Essl“, jer još uvijek postoji petogodišnja jamstvena obveza firme „Baumax“. Navodno je insolventnost robnog lanca „Baumax“ pogodila oko 4 000 radnih mjesta u Austriji i 5 000 radnih mjesta u inozemstvu. Ponuda Karlheinza Essla je upućena Republici Austriji, da otkupi cijelu zbirku, kako bi time pokrila dio baumaxovih obveza i očuvala cjelokupnu zbirku, odbijena je. Slijedi traganje za novim rješenjima.

 

Autor: Günther Ziesel

Kamera: Christopher Spirk

 

essl -muzej

 

Samostan, smješten sjeverno od Beča – augustinska je zadužbina slavna po svojim zborovima koji se ondje glasaju već 900 godina. Već 15 godina u Klosterneuburgu se održavaju kulturne manifestacije. Muzej Essl- za suvremenu umjetnost, nosi ime svog utemeljitelja. Karlheinz Essl, također je i osnivač robnog lanca “Baumax”, koji uz 65 centara u Austriji – ima objekte u još 8 zemalja, među ostalim to su Slovenija, Hrvatska, Mađarska, Češka i Turska. U teškim su financijskim problemima, jer im zbog duga od 1 milijarde prijeti insolventnost.

Karlheinz Essl kaže: “Ne izjednačujmo kruške i jabuke. Nekretninska je vrijednost cijela milijarda. Kada bi se dobio operativni kredit iznosio bi najviše 300 milijuna. Za kompaniju s prometom od  1,5 milijrde, bilo bi 350 mlijuna kontokorentnog kredita, dakle posve uobičajene odredbe i uvjeti.”

Ako bi došlo do insolventnosti, vjerovnici bi mogli razgrabiti zbirku umjetnina, zbirka bi mogla biti raskomadana, razgrabljena, osobito bi se mogla otuđiti najvrednija djela i po mogućnosti biti prejeftino rasprodana.

Essl Republici Austriji nudi cjelovitu zbirku prema uknjiženoj vrijednosti od 86 milijuna eura daleko ispod tržišne vrijednosti. Država ipak nije otkupila zbirku.

karl essel

Essl kaže: “Srećom to nije učinjeno pa smo ostali slobodni. To je bilo tek jedno moje spontano razmišljanje, to su moje dvoje djece, Baumax je moje prvo dijete, a zbirka je moje drugo dijete.”

Austrijska umjetnost od 1945. godine čini jezgru zbirke Essl pa je u tom smislu vrijedna dokumentacija stvaralačkih djela austrijskih umjetnika u posljednjih 60 godina.

Za suvremenu jubilarnu izložbu “Made in Austria” za petnaestu obljetnicu postanka muzeja Karlheinz Essl je izabrao 17 umjetnika. Dialog između djela predstavljaju sličnosti i različitosti.

Djela nedavno preminule Marije Lassnig…Nasuprot radovima Arnulfa Rainera. Friedensreich Hundertwasser…I  Max Weiler se susreću. Wolfgang Hollegha…i Markus Prachensky. Franz West i Erwin Wurm. Franz Ringel…i Kurt Kocherscheidt.

Privatna zbirka Essl uživa velik ugled na međunarodnoj umjetničkoj sceni, od londonske Tate galerije do Muzeja Moderne umjetnosti i Guggenheimova muzeja u New Yorku. Osobiti izbor postao je zaštitni znak zbirke Essel pa njezin utemeljitelj dodaje: “To nam je bila jezgra u samoj dubini zbirke. Tako skupljamo Mariju Lassnig, jednu od naših najvećih umjetnica još od ranih 60-ih godina do danas, dakle skupljenih do 2010. U našoj zbirci moguće je slijediti razvojni smijer umjetnika u raznim razvojnim epohama.”

 

essel2

Obitelj Essl traži nova rješenja za sanaciju robnog lanca, kako bi se sačuvala radna mjesta i dakako kako bi se zajamčila budućnost zbirke umjetnina i njezina cjelovitost ustrajan je Essl: “Što je meni na srcu? Da mi sa svojim muzejom, s eksponatima iz zbirke koje imamo utemeljimo forum za austrijsku umjetnost, turbo forum, kako bismo austrijske umjetnike potvrdili i proslavili na međunarodnom tržištu umjetnina, inače bismo izgubili najbitnije umjetničke talente u ovom muzeju pa i sad na ovoj izložbi, a oni bi nepovratno propali za ovu našu sredinu. To je to, ono što vlastitim snagama možemo ostvariti za austrijsku umjetnost i za umjetnike naše zemlje.”

O pojedinostima plana financiranja za sad Essl ne bi ništa rekao, do jeseni će se prema njegovom mišljenju zasigurno naći rješenje za Baumax, za muzej i za zbirku umjetnina.