Monotema – 40 godina autoceste Brenner-Bozen

 

Bozen i autocesta, o tome bi se mogla napisati knjiga. O svađama zbog trase, o prosvjedima, sukobima snova i zbilje. Izgradnja je izazvala prometni kaos koji je trajao godinama! Radnici industrijske zone, koji za užinu žele prijeći cestu – često ginu pod kotačima.

Morali su zatvoriti mnoge škole i kuće, jer su se urušile zbog stalnih drmanja. Natezale su se interesne udruge sjever-jug sve dok geometri nisu napokon kod Firgelberga zacrtali tunel. Brdo su minirali metar po metar.

 

cesta.10

Cesta će ići iznad grada Bozena na trokilometarskome potezu na stupovlju iznad kućnih krovova. Često tik uz kuhinjske i sobne prozore.

Usred gradske industrijske zone idu stupovi, što je urodilo prosvjedima, prigovorima i opomenama. Stupovi se nisu svidjeli zaštitnicima spomenika i prirode Italia Nostra. Predložili su svoje, ljepše, ovakve. A oni se nisu svidjeli mnogima u Bozenu i rugali su se da imaju zid usred grada. Mjeseci su prošli dok na stupovlju nisu montirali kolnik.

Trebalo je naći nove metode da autocesta prođe iznad grada. Radnici su se istodobno smrzavali i preznojavali. Bozen ima gadne temperaturne razlike.

Dok su u dolini Eisack gradili nosačima od armiranoga betona – dugim 50-ak metara, autocestu Bozen nalijevali su, dizali posebnim dizalicama pa tlačili debelim sajlama.

cesta.08

Fuge na milimetarski preciznim betonskim udubinama u koje su predvidjeli kanalizaciju, telefonske i električne instalacije, te fuge jačaju se posebnim kitom.

Na autocesti koja tri kilometra prolazi iznad grada Bozena, iskušane su nove tehnike cestogradnje. Ubuduće će mnoge talijanske autoceste biti iznad krovova, što ima svoje prednosti: nema problema s vlasnicima zemljišta. Ceste i željeznica ne ometaju rad, ali – skuplje je.

Nekoć je hidroizolacija bila omraženi posao pa su zato ovdje te smolare zvali „Barabe“, prema biblijskom Barnabi.

Danas se to čini automatski, elektronički. Katkada je smolar u bijelom. Moguće je asfaltirati četiri kilometra u jednome danu. U doba Austrougarske prvi je hidroizolacijski sloj zaprašene Brennerske ceste trajao šest godina.

cesta.12Radovima nad Bozenom – završena je cestogradnja.

Čovjek koji je četrnaest godina upravljao sudbinom gradilišta dugog 80 kilometara, inženjer Turini, mogao je odahnuti: “Počeli smo 1966., a dovršili sad, 1973. godine! Sve u svemu, računali smo s teškoćama, ali ne s tako velikim. ” Inženjer Turini, odvjetnik Morelli, Inženjer Santoni, konstruktor Gintellini – trust mozgova.

Autocesta Brenner-Bozen s njihovim je potpisima puštena u promet Veliki četvrtak 1974. nakon 13 godina gradnje. Sad je gotovo dovršena.

Prva visokogorska autocesta na svijetu. Za pet se sati stiže u Dolomite i na jezero Garda. U Veneciju u šest sati vožnje, a u Rim u jedan dan. Goethe je cijeli tjedan putovao četveropregom iz Münchena u Bozen. 60 je njemačkih careva i kraljeva, u prosjeku četiri tjedna, putovalo iz Augsburga preko Brennera u Trident. Most preko Alpa.

Mostovi našega zajedničkoga kontinenta – nadajmo se.