Monotema – 40 godina autoceste Brenner-Bozen

 

1974. je puštena u promet posljednja dionica Brennerske autoceste. Tijekom izgradnje jedna je bavarska TV ekipa – na čelu s dopisnikom BR Iz Italije, Ottom Guggenbichlerom neumorno snimala tijek izgradnje Brennerske autoceste. Nastao je film koji ne obrađuje samo jedan od naj-znamenitijih europskih prometnih projekata poraća, nego je i sam postao dokumentom vremena: Počelo je 60-ih: Italija je postala omiljenim odredištem Nijemaca, svi su imali automobil: trebalo je sagraditi autocestu. Ali proći će više od 10 godina da dovrše radove i na talijanskoj strani! Trebalo je “nadmudriti” strmine, zasjecima svladati uske dolinske kosine i duboke klance. U nadasve teškome terenu i na nedovoljno nosivoj kamenoj podlozi morali su sagraditi bezbroj mostova, vijadukata, tunela i galerija i sve to naliti u betonu. Mnoge su talijanske građevinske firme gotovo propale.

Kad je u travnju 1974. puštena u promet posljednja i najteža dionica kroz dolinu Eisack, završile su duge patnje mnogobrojnih građevinskih firma koje su gotovo pale pod stečaj, patnje izvođača kojima je to nabijalo troškove pa i za vozače automobila, kojima je dotad put u Italiju značio samo kolone, vrućinu i živciranje.

 

Redatelj:  Otto Guggenbichler (premijera 1974.)

Obradio: Gerhard Losher

 

cesta.05

 

Most preko Alpa… Izgradnja Brennerske autoceste, posljednji i najteži dio E6, prve Europske autoceste. Od Skandinavije u München, Rim, Napulj, Reggio Calabria. Na Siciliji već grade autostradu u Palermu koja će završiti – trajektom. Od Polarnice do Rta Dobre nade – preko dva kontinenta. San o euro-afričkoj prometnici. Hrane računalo u Trentu, sjedištu društva za izgradnju Brennerske autoceste… računalo u djeliću sekunde izbacuje gotov plan.

Pripreme su trajale više od 3 godine. Neumorno su se čuli prosvjedi, čak od stručnjaka. Izgradnja Brennerske autoceste od Brennera u Bolzano (Bozen) – luda je ideja, utopija u betonu. Dok su Austrijanci još 1969. godine dovršili svojih 38 kilometara dionice Brennerske autoceste od Innsbrucka do Passau-a, Talijani su još planirali.

 

cesta.03

 

Tada se na radio postajama moglo čuti: “Ovdje Bayern 3, Autoklub, Servis Radija  München. Na Brenneru se čeka 4 sata. Kolona duga 30 kilometara, prometni kaos. ” “Kolona je u Bozenu, zbog radova na cesti duga 7 kilometara. Molimo da se u Italiju vozi preko Reschena, Švicarske i Austrije. Na Brenneru se čeka zbog miniranja i pojačanoga prometa s gradilišta. Nema ograničenja zbog klizišta kod Axama. Brennerskom autocestom voze samo kamioni jednim trakom. Otkazan je štrajk najavljen za srijedu.“