Natan Esku – slovensko ime za umjetnost reciklaže

 

Natan Esku, čija je umjetnost prožeta reciklažom i suptilnošću, već prije dva desetljeća bio je sa svojim stilom ilustracije osobito prepoznatljiv. Surađivao je s većim agencijama za oglašavanje i studijima za dizajn, a u međuvremenu na ALU završavao studij grafičkog oblikovanja i specijalizirao ilustracije na akademiji  u Budimpešti.  2009. godine  je primio nagradu Međunarodnog bienala ilustracije u Beogradu za knjižicu što inovativno povezuje poeziju s ilustracijom. A zadnjih dvadeset godina svestrani umjetnik stvara i od odbačenih predmeta.

 

Autorica: Ana Cerar                                                                                                                                                                                                       Snimatelj: Andrej Lupinc

                                                                                                                                                 

natan esku7

Nekim ljudima talent jednostavno odredi životnu sudbinu.

NATAN ESKU je tako već u petom razredu osnovne škole riječi nenadano zamijenio crtežom: ˝Sve bilježnice za osnovnu školu bile su pune crteža. Zbog toga sam dobivao ukore i mama je dobivala pozive da dođe u školu.˝

Pomoću simpatičnih likova sa snažnom crnom linijom, koji vole biti okruženi verbalnim besmislicama, razvio je prepoznatljiv autorski stil. Ne obazire se na aktualne trendove, radije ih sam uspostavlja. Kada kao bazu uzme fotografiju, obrađuje je do neprepoznatljivosti u više samostalnih priča.

Ovako to opisuje NATAN ESKU: ˝Radim po načelu nekog miksera, u koji ubacujemo različite sastojke, izmiješamo, i ako uspije, dobijemo kao rezultat nešto što ima likovnu formu, neki smisao.˝

Kao što reciklira svoje ideje i likove, tako i od otpada oblikuje fantazijske skulpture. U samo jednoj istovremeno može koristiti dijelove printera, stare cijevi, svjetiljku, četkicu za zube i gumb radija.

Počeo je tako da je zbog skupih slikarskih platna za svoje slike koristio otpadno drvo. Ubrzo je korištenje vlastitog smeća postalo njegova ideja vodilja.

natan esku4

 

NATAN ESKU  na to kaže: ˝Još uvijek se gleda na ljude koji recikliraju ili ponovo koriste stvari kao na siromašne, one koji nemaju novca, pa se moraju nekako snaći. No, ja sam uvjeren da će nas takvo razmišljanje odvesti na neku drugu razinu.˝

Tako je sastavio cijeli restoran od obližnje hrpe otpadnih materijala.

Seriju oružja iz smeća napravio je za izložbu protiv oružja. A kroz bonsai trešnje poigrao se i s prolaznošću: ˝Zanimljivo kod ove trešnje je to, što u deblu ima pravu košticu. Ideja je da jednom, kroz 1000 godina, kada nigdje na svijetu više neće biti nikakve biljke, a plastika se raspadne, iz toga nikne prava trešnja. Jedina na svijetu.˝

 

Kada stvara, prije svega se mora zabavljati, zato nikada unaprijed ne priprema koncepciju. Niti kada je oslikao zidove ili bio sukreator više poznatih ljubljanskih lokala.

natan esku6

 

Ili tijekom tri dana, koliko mu je trebalo za njegove likove na fasadi Centra urbane kulture Kina Šiška. NATAN ESKU to ovako objašnjava: ˝Molio sam da mi zid oboje u crno. Susjedi ovdje okolo, koji me poznaju, zgražali su se jer je bilo puno crnine. Onda sam ipak uzeo i boje i vrlo spontano, bez ikakvih razmišljanja i skica prihvatio sam se posla.˝

Bez obzira radi li se o knjižici s inovativnim spletom ilustracije i poezije, prerađenoj gitari ili lutki i scenografiji za lutkarsku predstavu…

Natan Esku za sebe kaže da je prije svega istraživač. A svi kipovi, slike i likovi samo su nusprodukt  te igre istraživanja.