Četiri semestra plesa u četiri europska grada

 

Na međunarodnom majstorskom tečaju, potpomognutom od Europske unije sudjeluje Sveučilište u Segedu, zajedno s po jednim norveškim, engleskim i francuskim sveučilištem. U središtu izobrazbe je ples kao kolektivno znanje, društvena praksa i kulturno nasljeđe.

 

Autorica: Zsuzsa Sári

Snimatelji: László Szögi, Zsolt Szél

 

tanzacademia (2)

 

Gabor Kovacz, profesor slušatelje uči osnovnim koracima jednog plesa iz doba kralja Matijaša. U majstorskoj izobrazbi teoretski pristup plesu barem je isto toliko važan kao praktični. Povjesničar glazbe i plesa govori o tome da se ples u XV. stoljeću sastojao od samo pet koraka i koreografija te njihovih beskonačnih varijacija. Zato ih je i bilo teško upamtiti. U program koji je krenuo prošle godine uključilo se 16 stipendista sa svih strana svijeta.

LÁSZLÓ FELFÖLDI, voditelj programa Choreomundus u Mađarskoj, kaže: „Broj prijavljenih je četiri, pet puta veći od mogućih kapaciteta. Dobit će zajedničku diplomu s potpisom četiriju rektora. Malo je nečega ovakvog i u Europi i u svijetu.” Izobrazba traje četiri polugodišta i obavlja se u četiri europska grada. Afrički, azijski i europski studenti su se brzo privikli.

TAMÁS KORZENSZKY, jedan od studenata ističe: „Rodila su se dobra prijateljstva, uzajamno upoznajemo kulture. Stanujemo i putujemo zajedno. Jedno polugodište smo bili u Norveškoj, potom u Francuskoj. Sada smo ovdje u Mađarskoj, a u siječnju idemo dalje, u London.”

U Segedu se u prvom redu bave upoznavanjem s istočnoeuropskim plesnim materijalom.

 

tanzacademia (3)

SÁNDOR VARGA, etnograf istraživač Sveučilišta u Szegedu, pojašnjava: „U prvom redu pokušavamo interpretirati ples kao kulturni fenomen. Pokušavamo osvijetliti kako se ples mijenja pod možebitnim društvenim i ekonomskim utjecajima.“

Improvizirani prikaz plemenskih plesova studenata iz Gane uvijek postiže uspjeh. To je dalo ideju da studenti organiziraju stanovnicima Segeda kuću plesa.

Jedan od njih, ERIC BAFFOUR AWUAH, student iz Gane, reći će:  „Mene zanima u kakvim se okvirima i kako razvija tradicionalni ples u Gani. Želio bih proučavati kako to utječe na plesnu umjetnost. Zapravo me zanima kako se nasljeđuje tradicionalni ples kao kulturna baština.“

 

SARA AZZARELLI, studentica je koja se na tečaj prijavila iz Italije. Ona istražuje značenje uloga spolova u indijskom plesnom stilu. Reći će kako je to za nju bio savršen način nastavljanja, budući da je prije studirala kulturnu antropologiju i ples te ih je htjela povezati.

tanzacademia (1)

LÁSZLÓ FELFÖLDI, voditelj programa Choreomundus u Mađarskoj, ističe kako ih, prije svega, zanima kako plesač stvara ples. Ne kao kopiranje stvari, nego učenje kako to treba raditi. Također dodaje kako se, u istočnoj Europi, uče kreativnosti, odnosu individualnog i kolektivnog znanja.

Istraživači narodnog plesa i općenito plesa potrebni su zato što je izražavanje pokretom jedan od veoma važnih elemenata ljudskog izražavanja. A u današnjem svijeti sve više se potiskuje u pozadinu.

U svakom slučaju, dok na ritam španjolske kastanjete i pljeskanje afričkih momaka plešu ples iz Mehkereka, sve je u najboljem redu.