Szentpéteri užitak učenja glazbe

 

U osnovnoj školi ˝Béla Bartók˝ i u Nižoj umjetničkoj školi u Makóu podučavaju mađarsku književnost i gramatiku, poznavanje okoliša, izborne predmete, čak i matematiku uz glazbu pijanistice Csille Sentpeteri. Metodu je izradio jedan nastavnik nižih odjeljenja. Novi tip podučavanja najprije je za samu umjetnicu bilo iznenađenje, ali odonda već i sama aktivno sudjeluje u njemu. Za nju je to posebna radost zbog, jer je kao dijete pohađala upravo ovu školu.

 

Autorica: Lilla Malya

Snimatelj: Zsolt Szél

 

teaching-by-szentpeteris-music1a

 

Pijanistica Csilla Sentpeteri jedna je od izvrsnih predstavnica mađarskog glazbenog života. Njene koncerte pred punim gledalištem karakterizira mediteranska životna radost, beskrajna sreća i mladenački polet. K tome efektnim show-programom sam prizor pruža osobit doživljaj. Njezinu glazbu tvore prerade klasične glazbe i vlastite skladbe, isprepletene modernijim umjetničkim formama, sa stilskim obilježjima jazza i svjetske glazbe.

Csilla Sentpeteri opet je na pozornici, samo ovdje malo drugačije – u svojoj nekadašnjoj, Umjetničkoj školi. Prije dvije godine jedan je učitelj ovdje pokušao primijeniti na prvi pogled možda čudnu metodu podučavanja. Naime, u nastavno gadivo je ugradio skladbe i prerade umjetnice. Tako podučava poznavanje okoliša, izborne predmete, matematiku i mađarski jezik.

CSILLA SZENTPÉTERI se prisjeća: ˝Isprva nisam mogla ni zamisliti kako se to odvija, a onda se ispostavilo da recimona moju skladbu ‘Kišna šuma’ oni govore o zaštiti okoliša. Naime, ja na svojim koncertima, koji se također odvijaju interaktivno, uvijek pričam o nastanku djela, pa je nastavnik i to ugradio u svoje satove.˝

Primjerice, iz mađarske gramatike tako nauče vrste rečenica. Na djelo ‘Kišna šuma’ slažu rečenice o kišnim šumama. Time zajedno razvijaju znanje o gramatici i o poznavanju okoliša.

teaching-by-szentpeteris-music3a

Profesorica ZSUZSANNA NADOBÁN daje primjer kako to rade: ˝U rečenici gledamo da budu samo kratki samoglasnici. Cilj je da djeca uz pomoć glazbe oslobode svoju fantaziju. Tako sam nastavno gradivo nadovezala na 30-40 glazbenih djela. Poslušamo glazbu i djeca ispričaju ili napišu svoje misli, bilo riječima bilo rečenicama. Ostavljam im da malo puste svoju fantaziju na slobodu i tako doista razvijamo njihovu kreativnost.˝

Naslove djela pijanistice slože po abecednom redu, što je također jedna gramatička vježba. I metoda funkcionira, svjedoči učenica RÉKA KUBÁT: ˝Na početku sata običavamo slušati glazbu, potom skupljamo sintagme, razgovaramo što nam padne na pamet i pokušavamo napraviti skice.˝ Njezna kolegica RÉKA BARANYI nastavlja: ˝Satovi su bolji, šaljiviji i više smirujući. Mi jedva čekamo školu, volimo ići u školu.

˝Ja imam posve drugačiji osjećaj o podučavanju. A oni niti ne primjećuju da je prošlo 45 minuta˝ čudi se i sama CSILLA SZENTPÉTERI: ˝Nisam mislila da će imati ovoliki utjecaj, to svakako i mene nadahnjuje jer u takvim prilikama čovjek kaže da ima zašto i za koga činiti neke stvari.˝

teaching-by-szentpeteris-music2a

Premda metoda znatno odstupa od tradicionalnog, rezultati djece govore sami za sebe. Zajedno sa znanjem na svakom satu stječu i doživljaj. A to dane provedene učenjem prikazuje djeci iz posve drugog kuta.

Uz metodu su izradili i nastavni plan, tako da bi i u drugim školama postojala mogućnost za njegovu primjenu. Uz to što je glazba jedna vrsta motivacije za usvajanje nastavnog gradiva, ova metoda je pogodna i za razvijanje osobnih sposobnosti. A time se i moguće slabosti mogu znatno poboljšati.

Profesorica ZSUZSANNA NADOBÁN zaključuje: ˝Nema toga da netko ne bude u nečemu dobar i istaknut. Samo treba pronaći u čemu i ići dalje od toga. Tako smo ih pridobili.˝