Arhitektonsko istraživanje stepeništa

 

Treppen2

Uske i strme, maštovite, stroge, ljupke… stepenice su bar toliko raznolike kao zgrade uz koje su vezane. No arhitektonski se istraživači ne bave samo poniranjem u povijest stepeništa, već istražuju nove mogućnosti.

FRIEDRICH MIELKE, borac za zaštitu spomenika, desetljećima istražuje skalalogiju, tj. načine  kako se penjemo i spuštamo. Amputacija noge nije ga obeshrabrila, naprotiv dala mu je novo nadahnuće. Profesora emeritusa  posjetili smo 1991. u njegovu izabranome zavičaju u Eichstättu. utemeljitelj skalalogije otkriva: “Rukohvati su osobit problem svakom  istraživaču stepeništa ili skalalogije,  jer morali bi biti izrađeni  za ruku – a nisu”.

Mielkeova je kolekcija na Fakultetu arhitekture u Regensburgu. Studenti se tu mogu zorno uvjeriti da svaki rukohvat ne služi svrsi.

Prof. JOACHIM WIENBREYER s Instituta za istraživanje stepeništa pokazuje jedan takav “To nije rukohvat na koji bismo se htjeli osloniti, prije bismo pali  na stepeništu, kad bismo se oslonili na tu funkciju.”

Arhitekti iz  Regensburga svašta su osmislili. Novi institut za istraživanje stepeništa bit će vrlo koristan u praksi, upravo u duhu Friedricha Mielkea. On je ovako osmislio stube za svoju kuću: isprva niske stepenice sve su više i trebale bi  malo-pomalo olakšati svladavanje stepeništa. No, ostalo je to samo na pokušaju: takvo umjereno, blagousponsko stepenište nije  se ostvarilo.

Mladi se naraštaj istraživača raznih vrsta stepeništa čudi raznovtsnosti njihovih oblika u Regensburgu. Recimo, u palači Württemberg morali su drvenu konstrukciju zbog statike ojačati metalnom skelom – pa penjanje i spuštanje doista djeluje svečano. Vlasnik palače želio je zadiviti svijet.

I u župnoj je crkvi jedan pravi arhitektonski biser: zavojito, spiralno oblikovano, vrlo  maštovito izvedeno dvostruko stubište. Legenda kaže da su hodočasnici tako lakše svladavali uspon na crkveni toranj.

Istraživači stepeništa gledaju daleko jer uz funkcionalnost, uvijek žele naglasiti i ljepotu stepeništa. To je posao koji uključuje podjednako tehnička znanja i umjetničko oko.