Trajekti na Jadranu – veza duga više od pola stoljeća

 

Ove se godine obilježava 55. obljetnica uspostavljanja prve trajektne plovidbe na hrvatskoj obali Jadrana. Naime, 12. travnja 1959. godine na liniji Crikvenica Šilo na otoku Krku zaplovio je prvi trajekt koji je nosio ime Bodulka. Kustosica Pomorskog muzeja u Split Gordana Tudor napisala je knjigu Prvi trajekti na hrvatskom Jadranu u kojoj na zanimljiv način na jednom mjestu okuplja i trajekt Ero, Šoltanku, Tiziano, Vangu i mnoge druge. Prikupljajući materijal za knjigu naišla je na mnoge zanimljivosti….a neke je ispričala i nama…..

 

novinarka: Marija Dujmić

snimatelj: Damir Kožul i arhivske snimke

 

trajekt1

 

Prvi trajekti bili su pravo čudo na našim otocima, i potrajalo je to čudo nekoliko godina. Prije broda trajekta postojali su splavi trajekti koji su povezivali kraće udaljenosti. A prvi brod trajekt nazvan Brač povezao je Split sa Supetrom 1965. godine.

Gordana Tudor, kustosica Pomorskoh muzeja kaže: ”Uglavnom su svi otočani reagirali pozitivno, iako ne smijemo zaboraviti da u to vrijeme na otocima nije bilo ni metra asfaltirane ceste, a ni makadamske ceste nisu bile baš u dobrom stanju. Onda isto ne smijemo zaboraviti da nije bilo ni pumpnih stanica, nije bilo parkirališta na otocima, tako da je to u početku bila jedna zbrka, ali su otočani brzo shvatili da dolaze turisti, da će se popravit gospodarstvo otoka. ”

No, čini se da nisu svi odmah razmišljali o mogućem razvoju gospodarstva. Šoltani nisu bili oduševljeni dolaskom trajekta jer su smatrali da im je trajekt donio nemir, da će sad veliki broj auta po otocima zagadit njihove masline, loze, mir .

CRESANKA-01_b

 

Prvi su trajekti mogli prevesti jedva desetak automobila i nekoliko desetaka ljudi. No, završetkom Jadranske magistrale povećao se broj turista pa su s godinama trajekti postajali mali……dugo se čekalo na ukrcaj, mnogi bi automobili ostali na kopnu. Na trajektima su se i djeca rađala, prijateljstva i ljubavi sklapala……na trajektu su se znali vozit i stoka i ljudi i automobili zajedno……a trajekti su priskakali i u pomoć spašavanja.

Anđelko Medić, Kapetan u mirovini, prisjeća se kako je to izgledalo: ”spašavanja uglavnom je riječ da su to bili turisti, stranci, doduše i neki domaći koji su plovili po lošim vremenskim prilikama bila je sreća što su ti brodovi manje više imali po neku raketu, neki su čak Splićani u nekom gliseru palili navigacijske karte da mogu da ih se vidi. mi smo se odmah približili i spasili sve. Od tih spašavanja imam 14 ljudi spašenih.“

Od zanimljivih dogodovština, Gordana Tudor izdvaja prodaju benzina u kantama u prodavaonicama Dalme. Ponekad se, kaže Tudor, događalo da strancu prodaju kantu vode mjesto benzina.

Soltanka_1971-02_bg

Trajekti su ipak donijeli promjene otočanima. Utjecali su na razvoj gospodarstva, posebice turizma.

Anđelko Medić potvđuje: ”to je jako jako važno što se dogodilo i pokazalo se do dan danas to sve još napreduje i nadamo se da će još više biti. ”

Nekad čudo, danas svakodnevica. Sve to, kroz povijest od pojave prvih trajekata u svijetu do prvih u Hrvatskoj zabilježeno je u knjizi koju je izdao Hrvatski pomorski muzej u Splitu.