Sve ima smisao

 

Kad su srušili jedan štagalj, Antal je našao komad koji je mogao imati 150 godina. I shvatio da mu kao umjetniku drva uopće ne smeta ako sirovina nije savršena. A kad nađe komad koji je nagrizao potkornjak, u njemu verojatno više nema parazita, tomu se izrazito raduje.

 

Sprok16a

 

˝Ja sad tražim isključivo one materijale koje je već jako načelo vrijeme˝otkriva ANTAL. ˝Kada očistim ove gnjile dijelove, tada se pojavljuje ljepota. To je pomalo slično onome kada u fotografiranju još nije bilo digitalne tehnike i u razvijaču smo razvijali slike. Bilo je uzbudljivo gledati kako iz trena u tren izlaze novi detalji. Isto tako je i s ovim površinama. Izgledaju jako ružno dok nisu očišćene. Kad počnem četkati gnjile dijelove, pravo je uživanje gledati kako se pojavljuju ove vremenom nagrižene rebraste površine.˝

˝Takve komade ja i ne uzimam u ruke, te crvotočne, trule komade drva, njima ni vatru ne bih naložio. A on ih koristi i slože se nekako. Od njih uvijek složi neku stvar u svome organičkom zdravlju˝, smije se prijatelj i kolega MIKLÓS SZŐCZ –TUI.

˝Mogao bih ispričati jednu priču povezanu s izložbom u Szegedu˝, prihvaća ANTAL SPROK, ˝kada sam malo rezbario elemente jedne stare ograde, daske i letve od ograde. U usporedbi s ostalim stručno izrađenim sobnim namještajem jedan komad je malo stršao. Ipak, bilo je onih koji su rekli da nastavim tim putem, dok su neki smatrali da to ne pristaje uza sve ostalo, dapače u knjigu posjetitelja su upisali da je to pomalo šašavo. Na sljedeću izložbu, koja je bila dosad moja najveća u Njemačkoj, ipak sam odnio tu ogradu. I bila je među prvim komadima koje je kupio jedan od najvećih svjetskih kolekcionara.

Sprok22a

 

Jednom sam bio u Erdelju i u šumi smo nabasali na dvojicu starih drvorezbara koji su gradili jednu kuću za kosce.

Nisu imali ni mjernu traku, samo jedan štap. Nisu znali koliko ima centimetara, ali to ih nije ni zanimalo, to je bila jedinica kojom su mjerili sve. Samo su znali da će biti dvije ili tri prostorije. Sjekiricom su tako spretno udarali uvijek u isto mjesto da sam kod kuće i sam pokušao isto. Ali za to je potrebno mnogo godina teške vježbe. Naizgled jednostavna kretnja, a ipak je vrlo rijetki mogu dobro izvesti. Naravno, i stolni tenis je takav, treba raditi to i to, a ipak samo malobrojni znaju doista dobro raditi.

Ovo će izgledati nekako ovako. Između pojedinih radnji običavam sjesti nekoliko minuta i gledam pred sebe. Ali i to je dio posla jer onda zamislim sljedeću fazu ili malo dotjerujem.˝

˝On se hrani živim tkivom života˝, zaključuje MIKLÓS SZŐCZ –TUI, ˝i njemu prilagođava svoje stvari, prirodnošću koja se sama po sebi razumije. Ako u nečemu ima pogrešaka, onda su pogreške u njemu. Nitko nije savršen. Ne stremi savršenstvu tako opsesivno kao ja. Redovito polomim zube na tome, ali ne učim iz toga. On ide dalje.˝

Sprok13a

 

ANTAL nastoji objasniti svoj stav: ˝Uvijek imam osjećaj da moram više staviti na stol jer nisam završio umjetničku školu i to mi je pokretačka snaga. Idem suprotnim putem, naknadno sam se okrenuo likovnoj umjetnosti, prije sam na nekakvoj razini naučio stvari povezane s drvom.˝

MIKLÓS SZŐCZ –TUI stavlja pred nas završnu misao o ovome doista jedinstvenom umjetniku drva 9i života: ˝Gura ujednačenim tempom. Stigne i živjeti, ne zatvara se u bjelokosne kule. U međuvremenu stolni tenis, i sport i žena, dakle, on živi. Živi i cvate. Želimo mu dobro zdravlje! Do sudnjeg dana, doista!˝