Šumski dječji vrtić

 

Uglavnom je teško zamisliti da djeca od tri do šest godina svakoga jutra idu u dječji vrtić na otvorenom – po kiši, oluji ili snijegu. A upravo je to ovdje slučaj, jer djeca ne idu u običan vrtić, nemaju zgradu ni igraonicu. Šuma im je igraonica. A ondje je svaki dan drugačiji, uvijek otktivaju nešto novo u Šumskome dječjem vrtiću u Diessenu na jezeru Ammersee. Pedagogija šumskih dječjih vrtića nastala je u Skandinaviji 1950-ih. Nakon 1990. širi se i u Njemačkoj: ima gotovo tisuću šumskih dječjih vrtića, a u samoj Bavarskoj više od 200.

 

Autorica: Cornelia Küßner

Snimatelj: Jürgen David

 

Kindergarten3

Krošnje su krov njihova vrtića. Djeca iz Diessena svakoga jutra provode gotovo pet sati pod vedrim nebom – pa se i po nevremenu igraju svime što nudi šuma. Svaki novi dan počinje – pjesmom. Stara ih kola štite od kiše!

Danas smo gosti čarobnoga šumskoga carstva, jele, bukve, hrasta… Prve proljetnice dižu glavicu. Zato jedan od mališana ima važan posao. Sve je kućne izrade, tako gnoji tlo. Ovaj je vrtić otvoren 2001. Tada je u Dießenu bilo premalo mjesta u običnome dječjem vrtiću. Država priznaje i subvencionira novi vrtić. Svako dijete plaća  120 Eura.

Djeca su uvijek u pokretu, sve probaju, hrabra su, uče svladavati opasnosti i paze jedna na drugu. A kako je zimi? Njegovateljica DANIELA RUCH tvrdi: “Djeca su nam zadovoljna. Imaju kacigu i bob. Ovdje je sve puno divnih brda, milina se sanjkati! Sagradili smo i pravi pravcati iglu. Djeca sve prihvaćaju. Užinamo u kolima, inače je prehladno.”

U šumi je izvor. Voda i igra – djeca su oduševljena. Njegovateljica kaže: “Na izvoru smoče čarape, moramo ih hitno presvući, ali to nije problem, ni nama, ni djeci.” Razgovaramo s djecom:

Kindergarten4

- A kad je hladno i pada kiša, voliš biti vani?

- Volim.

- Ja mrzim snijeg i kišu.

- A voliš li  šumski dječji vrtić?

- Da

- A zašto?

- Jer se divno zabavljamo.

Majka GABI REMMELSCABHER govori: “Prije je naše dijete bilo teško bolesno, krup ga je mučio do treće, četvrte godine. A ovdje, unatoć kiši, vjetru, hladnoći, nijednom se nije razbolio. Tu najviše strada moja perilica rublja, jer vječito perem. Ali s time smo se pomirili.”

Djeca u dobi od 3 do 6 godina lako se snalaze. U pijesku grade dvorce, s lakoćom postaju gusari. Jačaju samopouzdanje – primjerice na penjalištu. Moraju voditi računa da uvijek ostanu u blizini skupine. Imaju stroge  propise, ali i veliku slobodu. Bušenje, piljenje – sve to smiju probati. Upravo izrađuju viseći krevet.

Kindergarten

Pretškolsci u starim kolima rade s odgajateljicom. Imaju već istančan smisao za rad, igraju se orasima, perjem, pužićima i kamenjem. Uče što je lako a što teško, što je mekano a što tvrdo… I usput broje: “9, 10, 11, 11 stvari…”

Uoči užine stiže priča o mišu. Djeca je obožavaju. Njegovateljica čita: “Tata, kao svaki miš, ima ušiljen nos, mekano krzno i dug rep…”

Druga odgajateljica MECHTHILD MÜLLER-DONATINI kaže: “Imamo posve malo igračaka. Uglavnom se moraju uzajamno igrati. Vidite… U šetnji šumom ne treba im nikakav  pribor, svagdje se počnu igrati. Prirodni im materijali potiču maštu, a boje prirode ugodne su oku, jer smiruju. Manje nam je stresno nego u običnom dječjem vrtiću.”

Djeca viču uglas: “Šumski dječji vrtić je zakon!” Tu se osjećaju dijelom prirode, snažno doživljavaju godišnja doba i zarana nauče štititi biljke i životinje.