Pomponio Amalteo, skriveno remek-djelo

 

U trezorima u Gemoni slikarsko je remek-djelo. Ali skriveno je još iz doba potresa 1976. To je jedan od najcjenjenijih ciklusa furlanskoga renesansnoga slikarstva uopće, djelo umjetnika Pomponija Amaltea iz 1533. godine, u crkvi za koju je prvotno i bilo naslikano. Odavno je na zahtjev uglednih povjesničara umjetnosti, pokrenuta obnova zgrade gdje bi izložili ta djela. Ali, tu se još tapka u mjestu. Osvrnimo se sada na to remek-djelo, potkraj 19. stoljeća proglašeno “vrhunskim talijanskim spomenikom likovnih  umjetnosti“.

 

Autor: Fulvio Toffoli

Snimatelj: Mauro Coloni

 

pomponio2

 

Polako obnavljaju Gemonu. Potres je ostavio nazacijeljenu ranu. Pravi slikarski biser, djelo Pomponija Amaltea iz 16. stoljeća na stropu Crkve Sv. Ivana, teško je oštećen u potresu.

Tih velikoformatnih 36 lakunarija  (6 ih je  uništeno) prikazuju proroke, svece, apostole i napokon mjestimice i sibile-proročice.

Povjesničar MAURO VALE uvodi nas u biografiju umjetnika: “Slikar Pomponio Amalteo rodio se u Motta di Livenza. Zarana se preselio u San Vito. Radio je kod slavnoga Pordenonea, oženio se njegovom kćeri Graziosom i naslijedio od njega sugestije i tehnke: katkada je  kopirao cijele figure koje je maestro naslikao na svojim furlanskim djelima – ili možda u Cremoni.

 

pomponio3

Amalteo je ostvario začudnu seriju figura. Katkada su stavovi prekomjerno herojski, a geste pretjerano istaknute, ali u biti sve te figure pripadaju novim modelima  renesansnoga slikarstva.

Naslikao je prekrasne portrete svetaca, a sigurno su ga nadahnule i stasite mjesne djevojke; mladi ih je udovac Amalteo vjerojatno odmah zapazio u Gemoni.

Tada je zapisao ‘Nečim sam sada silno obuzet, ljubavna me mori bol’. Možda nije volio samo  Pordenoneovu kćer, kako je u Gemoni zapazio mnoge ljepotice, možda se zanio za koju od njih.“

Te su slike nedavno restaurirane i u dobru su stanju, ali drže ih u trezoru, nisu dostupne  javnosti. Samo su ih jedanput sve izložili, 1979. Beskrajno se čeka nekakav  bar donekle  primjeren smještaj za to jedinstveno furlansko remek-djelo.

 

pomponio4

Restaurator RENZO LIZZI nastoji ga umjetnički približiti: “To je zapravo tempera. Intervenirali smo u dvije faze: u prvoj smo samo uklonili oštećenja na nekim slikama, ali dakako ne na svima. Bilo je i financijskih problema, pa je trebalo malo pričekati, ali je vrijedno truda! Osobito je bilo problema na planu boje, jer neki su dijelovi bili posve svijetli, a drugi tamni, pa smo i to riješili, te se sve uravnotežilo.”

Cilj je da i Gemona, prema uzoru na druga mala mjesta u Carniji, valorizira i iskoristi svoju umjetničku baštinu.