Prva web tržnica lokalnih poljoprivrednih proizvoda u Istri

 

Kako očuvati i dobro ponuditi pravi domaći proizvod? Veći se dio Hrvatske još uvijek u tome pokušava snalaziti, ali Istra je već našla svoj put. Domaću web-tržnicu.

 

Autorica: Sanja Pražen

Snimatelj:  Damir Bednjanec

 

web trznica2a

 

Istarske tržnice prijepodne nalikuju na sve ostale diljem Hrvatske. Možete naći i kupiti sve. Otkako smo u Europskoj uniji prodavači su dužni otkriti vam podrijetlo robe. No, neki se i dalje služe starom podvalom ˝sve je domaće˝. Navode različita područja južne Dalmacije iako klima baš tog proljeća nije pogodovala povrću i voću. Zato lokalni proizvođači nastoje objasniti razliku između uvoznog i domaćeg proizvoda.

DAVOR FERO ističe: ˝Odmah se prepoznaju, trešnja gubi sjaj, to znači da odmah mora biti na tržnici. Ne samo trešnja, i sve ostalo voće koje proizvodim odmah ide na tržnicu.˝

 

 

U ponudi voća i povrća iz gotovo cijelog  svijeta teško je povjerovati da je ono najljepše izraslo baš nedaleko od vas.

RENATA BERTOŠA kaže: ˝Ne vjeruju da su to naše jagode, pogotovo one jednogodišnje, koje prve rode i jako su velike i sjajne. Pitaju me odakle su, kažem iz Kaldira. Kažu ˝nemoguće, sigurno su uvezene˝.˝ Davor je od obitelji preuzeo deset hektara  voćnjaka, na kojima je zasađeno i tisuću maslinovih stabala. Marijana je ostavila menadžerski posao i posvetila se uzgoju aronije i proizvodnji ljekovitih pripravaka od te netipične istarske biljke. MARIJANA FINDERLE naglašava: ˝Nama je cilj da ljudi dođu na gospodarstvo i da vide što radimo i kako radimo.˝

 

web trznica5

 

Sve ove vrijedne ljude povezao je projekt nazvan ˝Domaća web tržnica˝. Porečki Institut za poljoprivredu i turizam u suradnji sa slovenskim kolegama u sklopu projekta IPA pokrenuo je internetsku aplikaciju na kojoj možete pronaći najbliže vam proizvođače i najsvježije namirnice koje se taj dan nude. Takvim načinom kupnje, uz dostavu na kućni prag, najčešće se koriste turisti, dok se domaći ipak češće odlučuju otići izravno proizvođaču.

RENATA BERTOŠA objašnjava: ˝Pronađu nas na ˝web tržnici˝, nazovu, dođu, pa sami beru, a kako beru tako se i najedu i budu sretni.˝

 

 

Tek kad je otišla u mirovinu gospođa Vežnaver iskoristila je znanje koje joj je davnih dana prenijela pokojna baka. Ako radi cijeli dan, uspije proizvesti  dvanaest  kilograma istarskih tradicionalnih fuža. Adresu ćete joj teško pronaći bez satelitskih pomagača, a za kupnju domaće, ručno rađene tjestenine morate se najaviti. Ni ona u okolici Buja, kao ni sirari nedaleko od Pazina, ne ide na tržnicu. Ne stignu. Sve što proizvedu prodaju na kućnom pragu.

 

web trznica3

 

Uz spajanje kupca s proizvođačem, istarska web tržnica iznjedrila je i poslijepodnevnu prodaju na tržnici. Oni koji se tek vraćaju s posla mogu biti sigurni da je sve ponuđeno ubrano tek prije koji sat, jer svi su prodavači ujedno i proizvođači. Cilj im je da proizvođači prodaju svoje vlastite proizvode. Bore se protiv prekupaca i švercera.

Stoga, nađete li se u Istri birajte, hoćete li na poslijepodnevnu tržnicu ili na polje. Pa, izaberite i uberite što vam je  volja.